Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) včera zveřejnil závěry kontroly ve státním podniku Vojenské lesy a statky ČR (VLS ČR) za roky 2015–2017. Ze zjištění NKÚ plyne, že VLS ČR v porovnání s podnikem Lesy ČR hospodařily s citelně lepší ekonomickou efektivitou, když na rozdíl od Lesů ČR prodávaly 99 procent dříví ve vlastní režii a smluvně zadávaly pouze těžbu. Vyzývám proto ministra zemědělství Tomana, aby se bezodkladně zabýval závěry kontroly NKÚ v podniku VLS ČR a zahájil kroky vedoucí k co nejrychlejší změně obchodního modelu Lesů ČR.
Ministr zemědělství nemůže nečinně přihlížet zdrcujícím výsledkům kontroly České inspekce životního prostředí (ČIŽP) u Lesů ČR a nyní navíc i výsledkům kontroly NKÚ u Vojenských lesů a statků, když ze zjištění obou těchto na sobě nezávislých kontrolních institucí plyne, že Lesy ČR používají pro stát nevýhodný obchodní model. Na jednáních Zemědělského výboru a jeho Podvýboru pro lesní hospodářství budu požadovat, aby ministr zemědělství bezodkladně inicioval změnu obchodního modelu Lesů ČR, a tím i změnu Koncepce jejich strategického rozvoje.
Obchodní model VLS ČR dle NKÚ umožnil pružně reagovat na kůrovcovou kalamitu, když pouze 1 procento z objemu dříví prodaly VLS prostřednictvím elektronických aukcí porostů tzv. nastojato a zároveň se zcela vyhnuly systému víceletého komplexního outsourcingu svázaného s konkrétním územím. Právě elektronické aukce dříví tzv. nastojato a systém komplexního outsourcingu, kdy je státní dříví obchodováno prostřednictvím těžebních firem, jsou dle zjištění ČIŽP, která v loňském roce zveřejnila výsledky své kontroly u Lesů ČR, dominantními příčinami šíření kůrovce v lesích ve správě státního podniku Lesy ČR. Obchodní model Lesů ČR je paradoxně postaven právě na těchto dvou způsobech prodeje dřeva.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV