Hospodářská komora: Investice do bezpečnosti a konkurenceschopnosti musí být prioritou

17.04.2025 16:26 | Tisková zpráva

Evropa stojí na křižovatce a její budoucnost závisí na tom, kam zamíří strategické investice. Ty musí směřovat především do bezpečnosti, obranyschopnosti a posílení konkurenceschopnosti evropských firem. Využití národních i evropských zdrojů nesmí být roztříštěné – je potřeba jasný plán, který nasměruje investice do prioritních oblastí. Shodli se na tom hlavní řečníci třetího ročníku konference Česko na křižovatce, která letos nesla podtitul Evropa na křižovatce.

Hospodářská komora: Investice do bezpečnosti a konkurenceschopnosti musí být prioritou
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

V úvodu konference vystoupil také předseda vlády Petr Fiala, který s podnikateli diskutoval o roli Česka v evropské ekonomice a krocích české vlády.

„Nestačí změny na národní úrovni, je naprosto zásadní, aby se změnila i Evropa. Aby se začala skutečně věnovat otázkám, které svazují její konkurenceschopnost. Proto vítám nabídku, abychom společně se zástupci podnikatelů, s Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a dopravy, ale i dalšími, vytvářeli tlak na evropskou politiku a snažili se Evropu změnit,“ uvedl premiér Petr Fiala.

Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček ve svém vystoupení zdůraznil nutnost zásadní změny přístupu na evropské úrovni.

„Stojíme před změnou myšlení. Všechny procesy byly nastaveny na mírovou dobu, ale dnešní realita je jiná – je ovlivněna válkou na Ukrajině a hrozbou celních konfliktů. Potřebujeme najít odvahu na tuto změnu adekvátně reagovat, měnit naše priority – některé věci přehodnotit, jiné odložit, a na některé věci úplně zapomenout. A zaměřit se na to, co je skutečně důležité. Evropa zároveň potřebuje regulatorní a byrokratický detox. Musíme se soustředit na dvě klíčové priority: posílení obranyschopnosti a zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. Už není čas ztrácet čas,“ uvedl Zdeněk Zajíček.

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jan Rafaj k tomu dodal, že Evropa má stále šanci, ale je třeba zásadní obrat. „EU se pořád může probrat ze snu a vytvořit podmínky pro globálně konkurenceschopné firmy. Potřebujeme ale radikální změnu myšlení, dokončení jednotného trhu a taky adekvátní obchodní politiku. Je za minutu dvanáct,“ zdůraznil prezident Svazu průmyslu Rafaj.

Prezident České bankovní asociace Jan Juchelka upozornil, že strategické investice musí být součástí dlouhodobé strategie. Klíčové podle něj je, aby Česko dokázalo určit své skutečné priority a začalo je prosazovat napříč vládními cykly. „Bankovní sektor je připraven se na těchto investicích významně podílet. Potřebujeme ale jasné podmínky, silného partnera na straně státu a efektivní nástroje, které dokážou investice řídit a vyhodnocovat,“ uvedl prezident Juchelka.

Všichni řečníci se také například shodli, že evropské prostředky nesmí být nadále tříštěny do desítek dílčích programů. Místo toho by měly být soustředěny do jednoho, maximálně dvou národních programů, které umožní cílené a efektivní financování podle jasně stanovených priorit. Cílem je vytvořit stabilní a odborně řízený rámec, který zvýší návratnost veřejných i soukromých investic a konečně zefektivní využívání evropských zdrojů.

Na dopolední program naváží dva odpolední bloky, kde se povedou diskuse o investicích v jednotlivých klíčových oborech. Tzv. měkký blok bude věnován trhu práce, vzdělávání i výzkumu, vývoji a inovacím. V něm budou s podnikateli mimo jiné diskutovat ministr práce a sociálních věcí Marián Jurečka a ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek. Ve tvrdém bloku se pak povede debata o energetice, dostupném bydlení i dopravní a datové infrastruktuře za účasti ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka, ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka a šéfa resortu dopravy Martina Kupky.

„Evropská unie potřebuje zásadní posílení své konkurenceschopnosti. Rozvoj moderní, efektivní a bezpečné evropské dopravní infrastruktury je přitom jedním ze základních předpokladů k dosažení tohoto cíle. V České republice nyní rychle napravujeme dluhy z minulosti. Díky rekordnímu tempu výstavby budeme mít kolem roku 2033 dobudovanou základní dálniční síť, pokračuje také příprava vysokorychlostních tratí. V roce 2040 bude postavená většina projektovaných tratí, do roku 2050 pak bude celá česká síť VRT napojena na evropskou dopravní síť. Česko je a musí zůstat křižovatkou Evropy, která se nebojí pružně reagovat na rychle se měnící svět,“ uvedl k odpolednímu bloku o dopravě ministr Kupka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blaha (ODS): Po 60 letech nejsme konečně závislí na ruské ropě!

22:14 Blaha (ODS): Po 60 letech nejsme konečně závislí na ruské ropě!

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ruské ropě.