Současné tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky železničního mostu byly instalovány v roce 1901, kdy nahradily původní jednokolejnou konstrukci o pěti lichoběžníkových polích z roku 1871. V době výměny se proti novému mostu zvedla vlna protestů veřejnosti. Po čase Pražané obloukový most přijali a zprvu neoblíbená konstrukce byla později prohlášena za památku. Praha nyní rozhodla o jejím dalším využití v místě, kde bude sloužit jako propojení Modřan a Chuchle pro chodce a cyklisty.
„Výtoňský most je cennou historickou památkou, která je s Prahou neodmyslitelně spjata. Pokud tedy Správa železnic rozhodne, že ocelovou část mostu již nelze na aktuálním místě zachovat, přicházíme s řešením, jak důstojně tuto kulturní památku přesunout, aby mohla být i nadále v našem městě aktivně využívána. Řešení spočívá v přesunu celé historické ocelové konstrukce proti proudu Vltavy do místa mezi Velkou Chuchli a Modřany, kde by sloužila jako lávka pro chodce a cyklisty. V novém umístění vytvoří ikonické oblouky novou dominantu území a zároveň propojí dvě nejvýznamnější cyklotrasy podél Vltavy, což pomůže zejména přetížené trase z Braníka do Modřan. Potřebu propojení v tomto místě ukazuje i velká poptávka po tamním přívozu P4. Samotný přesun pomocí pontonů bude velmi náročná akce, v místě Barrandovského a Dvoreckého mostu bude muset být konstrukce dokonce ponořena pod hladinu," vysvětlil první náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Dnes jsme schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu za předpokladu, že celý projekt zaplatí jeho vlastník, tedy stát. Praha tak nebude mít žádné dodatečné náklady. Zároveň mě těší, že most bude obnoven do původní secesní podoby. Praha tím může získat další turistické místo, které uleví přeplněnému centru města,“ řekl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast kultury Jiří Pospíšil.
Původní konstrukce se přesune 6,4 km proti proudu do Modřan, kde bude sloužit jako lávka pro chodce a pro cyklisty. Nejprve však bude potřeba most přesunout pomocí pontonů. V místech, kde bude podplouvat Barrandovský a Dvorecký most, bude muset být konstrukce částečně ponořena. Poté se bude muset tzv. otryskat a také opravit na levém břehu pod Modřanským jezem. Na most se také vrátí původní secesní prvky, které byly odstraněny kvůli elektrifikaci. Následně bude most osazen v místech, kde dnes jezdí přívoz a propojí tak Chuchli a Modřany. Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude řádově menší než v případě železničního provozu. Proto může most po opravě se zachováním původních prvků konstrukce v nové funkci dále sloužit desítky let.
„Konstrukce stávajícího mostu je starší než sto let. Podrobné průzkumy ukázaly, že pro účely železničního provozu je most už neopravitelný. Dvě koleje navíc nestačí rostoucímu zájmu o železniční dopravu, už v tuto chvíli představují úzké hrdlo pražské sítě. Pro rozvoj městských i dálkových vlaků je nový most s třetí kolejí naprostou nezbytností. Hodnoty historického dědictví nám ale nejsou cizí. Jsme rádi, že přesunem do nové lokality starému mostu vdechneme druhý život a že se navíc na Výtoni podaří zachovat cenné historické pilíře pod původní konstrukcí i pro nový most,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV