Na 10. října letos připadl Světový den duševního zdraví, a proto při této příležitosti představili zástupci Jihomoravského kraje a Vzdělávacího institutu pro Moravu novou kampaň, která s heslem hlava plná těžkejch myšlenek míří na populaci ve věku 10 až 20 let. Hlavním kanálem je Instagram a sociální síť TikTok, pro kterou byly vytvořeny 4 klipy. Zároveň poběží bannerová kampaň, která umožní rozklíčovat možné problémy dospívajících.
„Duševní zdraví žáků je pro nás důležité a díky zpětné vazbě ze škol vnímáme, že je to mezi žáky i studenty opravdový problém. Kampaň samozřejmě není samospásná, a proto současně podporujeme finančně činnost asistentů prevence i školních psychologů, kterých je bohužel ve školství nedostatek. Za letošní rok jsme na profese v oblasti duševního zdraví vyčlenili přes 30 milionů korun a z obdobnými závazky počítáme i v plánovaném rozpočtu na rok 2024,” uvedl Karel Jurka, radní Jihomoravského kraje pro vzdělávání.
Zásadní složkou kampaně je nový portál, který odkazuje na místa cílené podpory a poskytuje prvotní rady s problémy. „Duševní zdraví je jedním z prioritních témat vedení kraje, proto mu věnujeme nejen finanční podporu, ale snažíme se o větší osvětu. Dodnes však neexistoval v Jihomoravském kraji ani ucelený portál, který by nabídl přehled jednotlivých organizací, které pomohou v nesnázích. Nejen dospívající, ale i učitelé nebo rodiče najdou pomoc snadněji. Zároveň obsahuje kontakty i na telefonickou odbornou linku, kam je možné se obracet v těch nejzávažnějších případech,” vysvětluje Jana Holomčík Leitnerová, radní Jihomoravského kraje pro sociální oblast a rodinnou politiku.
Kampaň, které vévodí smajlík ve tvaru kamene znázorňující těžkou zátěž myšlenek, je prvním dílčím výstupem týmu pro sociální oblast, který od září funguje na VIM - Vzdělávacím institutu pro Moravu. Ten má za úkol koordinovat aktivity v oblasti duševního zdraví a vzdělávat sociální pracovníky. Celkový rozpočet kampaně je přibližně dva a půl milionu korun s tím, že část nákladů tvoří položky, které jsou trvalé, jako zmiňovaný portál, kreativní koncept apod. Přestože velká část kampaně se ponese v online prostředí, tak prostor získaly i klasické nosiče. “Investovali jsme převážně do reklamních ploch na autobusových zastávkách u škol a výlepy plakátů. Spoty, které jsou součástí reklamy poběží v hromadné dopravě a krajských autobusových linkách. Právě spoty, ve kterých účinkují herci z brněnské konzervatoře, jsou nejdůležitějším pilířem. Ukazují divákům, že nejsou v problémech sami a dají se řešit,” říká Leona Sapíková, ředitelka VIM - Vzdělávacího institutu pro Moravu, který je realizátorem kampaně.
Potřebu řešit duševní zdraví žáků potvrzují i tvrdá data. “Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) vyhledalo v r. 2021 v Jihomoravském kraji péči psychiatra 6 017 pacientů pod 18 let věku. Světová zdravotnická organizace upozorňuje, že až 20 % dětí a dospívajících zažije nějakou formu duševního onemocnění. Polovina prvních příznaků choroby, která může přetrvávat do dospělosti, se projeví před 14. rokem života. Většina dětí a mladých lidí nemá k dispozici včasnou pomoc, nebo ji nevyhledává. Je to dáno řadou příčin, jedněmi z nich je i nedostatečná informovanost a častá stigmatizace duševních potíží. I pro odstranění těchto překážek rozvíjíme podporu duševního zdraví a realizujeme kampaň,” dodává Pavla Kovářová, vedoucí týmu pro sociální oblast ve VIM.
Kampaň v ulicích poběží od 10. října do 30. listopadu, reklamy na sociálních sítích jsou plánovány do konce roku s tím, že navazovat bude dlouhodobá komunikace na zavedených profilech pod vedením týmu pro sociální oblast při VIM.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV