Vstupuje totiž v platnost Akt o digitálních službách (DSA), který loni v červenci schválil Evropský parlament. Podle pirátského europoslance a kvestora Marcela Kolaji například ztíží manipulaci za pomoci cílené reklamy a přinese jasnější informace o fungování algoritmů sociálních sítí.
“Firmy jako Facebook či Google mají obrovský vliv na společnost a dokáží ovlivňovat veřejné mínění. A to za zavřenými dveřmi a v de facto oligopolním prostředí, který uživatele přirozeně nutí využívat jejich služby, i když s podmínkami firmy nesouhlasí. Akt o digitálních službách není dokonalý. Společně s Aktem o digitálních trzích ale alespoň částečně vrací práva do rukou uživatelů. Lidé se například dozví, proč je jim doporučovaný určitý obsah za pomoci algoritmů. A když budou chtít, mohou si automatické doporučování zcela vypnout,” říká Kolaja.
Podle europoslance se do legislativy podařilo prosadit řadu dobrých opatření, díky kterým budou mít uživatelé větší kontrolu nad tím, jak na ně platformy působí. Vyzdvihuje přitom třeba přísnější pravidla pro cílení reklamy. Negativně naopak hodnotí, že akt neobsahuje požadavek na takzvanou interoperabilitu, tedy povinnost umožnit komunikaci napříč službami.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV