Jedná se o zrušení nové možnosti lépe a účinněji kácet nebezpečné dřeviny v ochranném pásmu dráhy. Sněmovna chce ochránit životy strojvedoucích a cestujících, senátoři naslouchají volání ochránců přírody a chtějí bránit zdravé stromy.
Během letošního projednávání novely zákona 266/1994 Sb., dráhách jsem podal pozměňovací návrh s pracovním názvem „Kácení dřevin“. Tento návrh posiluje pravomoci správce infrastruktury (Správy železniční dopravní cesty SŽDC) kácet dřeviny, které přímo ohrožují bezpečnost železničního provozu. Jde o to, že v dosavadní právní úpravě se střetávají dva světy. Pokud SŽDC potřebuje vykácet nebezpečné dřeviny, musí žádat správní železniční úřad. Ten však musí ve svém rozhodnutí zohlednit fyzický stav stromu nebo keřů. Pokud jsou z dendrologického hlediska zdravé, je tvrzeno, že kácení je zbytečné a že stromy potencionálním rizikem pro dráhu nejsou. Správce infrastruktury tak nemá šanci zajistit bezpečnou dopravní cestu a ochránit zdraví cestujících.
Jaká je však realita? Téměř po každé větší meteorologické události (silný vítr, těžký mokrý sníh, bouře) máme zdokumentovány desítky mimořádných událostí na dráze. Tak, jak to známe z ulic, silnic a našich zahrad, tak stejným způsobem padají zdravé stromy nebo jejich větve do železniční cesty – na koleje a do trolejového vedení. Už žáci základní školy dokážou spočítat, že brzdná dráha vlaků je dramaticky delší než u osobních aut. Pohybuje se běžně v délce stovek metrů, ty nejrychlejší vlaky brzdí i déle než jeden kilometr. Taková je realita: i zdravé stromy zkrátka při silnějším větru nebo sněžení padají přímo pod kola vlaků, ve kterých jedou stovky cestujících. I zdravé stromy zkrátka způsobují desítky mimořádných událostí, miliónové škody pro dopravce a správce infrastruktury a hlavně ohrožují lidské životy. Všechny tyto události má Drážní inspekce zdokumentované a spočítané. Jen v letošním roce se jedná téměř o stovku mimořádných událostí, z toho ve více než patnácti případech došlo k nebezpečnému najetí vlaku do spadlého stromu!
Na základě těchto skutečností jsem se rozhodl podat příslušný pozměňovací návrh. Je to řešení rozumné a kompromisní, odborně připravené společně s Ministerstvem dopravy, Drážním úřadem, SŽDC, Federací strojvůdců, se zástupci dopravců a pozor – i se zástupci Ministerstva životního prostředí. Můj návrh říká, že SŽDC může odstraňovat dřeviny, které ohrožují bezpečnost. Při takovém postupu musí požádat o povolení Drážní úřad. A pozor!!! Tento úřad při schvalování žádosti musí i nadále postupovat podle zákona 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV