Kolovratník (ANO): Nečekaný zvrat, první úseky vysokorychlostních tratí vzniknou už za pár let

23.04.2018 9:54 | Zprávy

Veřejná diskuze o vysokorychlostní železnici nabrala v posledních měsících tempo, termín zahájení však byl stále daleko. Po Železniční konferenci v Pardubicích je vše jinak.

Kolovratník (ANO): Nečekaný zvrat, první úseky vysokorychlostních tratí vzniknou už za pár let
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Stratégové Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) tam představili záměr na vybudování třech pilotních úseků, na kterých bude možné zahájit provoz v řádu několika let. Impulsem pro tento inovativní přístup byla nejen poptávka po rychlých vlacích, ale především současná nedostatečná kapacita stávajících železničních koridorů.

V souvislosti se začátkem výstavby vysokorychlostních tratí v České republice bývá nejčastěji zmiňována trať z Prahy do Drážďan. Na té již probíhají projekční práce a celý proces urychluje i aktivní podpora ze strany Německa. Nemusíme však čekat na Německo – první úseky pro rychlost 350 km/h jsme schopni postavit sami na našem území už za pár roků. S ředitelem strategie SŽDC Radkem Čechem jsme při pohledu na mapu české železniční sítě vytipovali tři izolované úseky na nejvytíženějších hlavních koridorech. Konkrétně se jedná o úseky z Běchovic do Poříčan, z Brna do Břeclavi a z Přerova do Ostravy.

Z pohledu dopravců by bylo nejlepší na těchto místech přidat třetí nebo čtvrtou kolej, to však vzhledem k trasování a blízkému okolí stávajících tratí již není možné. Navržené úseky proto povedou novou trasou, která již má územní ochranu a nachází se mimo stávající koridory. V první fázi budou sloužit jako „kapacitní, vysokorychlostní obchvat“ a teprve do budoucna by byly zapojeny do ucelené sítě rychlých spojení. I kdyby se nakonec tratě pro rychlovlaky nestavěly v celé trase, tak problém chybějících kolejí vyřeší velmi rychle. Například mezi Běchovicemi a Poříčany už dnes dochází k velkému zahuštění kvůli silné regionální a příměstské dopravě, která jde proti požadavkům nákladních dopravců.

Snimek obrazovky 2018 04 23 v 8.05.41
SŽDC k výstavbě přistupuje velmi racionálně. Snaží se co nejdříve vyřešit problém s nedostatečnou kapacitou, současně však tyto izolované úseky chystá jako budoucí součást sítě rychlých spojení. Rozdíl v nákladech na výstavbu vysokorychlostních tratí oproti konvenčním je v těchto případech minimální, a to i díky tomu, že se jedná o úseky v rovinatém terénu. Po kladném vyjádření Ministerstva dopravy zahájí SŽDC okamžitě projekční práce – stavba zmíněných třech úseků tak může začít nejpozději do roku 2023.

Tento inovativní přístup SŽDC však není jediným krokem, který přibližuje rychlá spojení do blízké budoucnosti. Další kroky má v rukou Poslanecká sněmovna. Ta aktuálně projednává novelu zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Poslanecká novela přináší dramatické zlepšení přípravy staveb – sjednocuje územní řízení, zavádí povinnost strpět průzkumy a hlavně zavádí institut tzv. předběžné držby. Jedná se o zásadní změnu. Dokončené majetkoprávní vypořádání nebude již nutnou podmínkou pro podání žádosti ke stavebnímu povolení. Jestliže se nepodaří od majitele vykoupit pozemek a nastane fáze vyvlastňování, investor díky tomuto nástroji nebude muset čekat na výsledek vyvlastňovacího řízení a bude smět zahájit práce na dotčených pozemcích. A právě tento institut se bude vztahovat i na zmiňované úseky.

O finální verzi novely zákona 416/2009 bude Hospodářský výbor rozhodovat v úterý 24.4. a na plénu Sněmovny by předloha měla být hlasována během květnové schůze. Veškeré dění kolem vysokorychlostních tratí tak lze dát do souvislosti s nedávnou „Železniční konferencí Pardubice 2018“ a s jejími závěry:

  • SŽDC přináší nový návrh na okamžitou výstavbu třech izolovaných pilotních úseků
  • Poslanecká sněmovna aktuálně dokončuje průlomovou novelu zákona 416/2009 o urychlení výstavby
  • V Pardubicích bylo podepsáno memorandum mezi MD a Evropskou investiční bankou na financování infrastruktury ve výši 100 MLD Kč během následujících pěti let

Převzato z profilu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Je pravda, že jste byl člen Pirátů?

A jak se to stalo, že jste od Pirátů přešel ke komunistům? Nebo podle vás platí, že Piráti jsou vlastně novodobý komunisté, jak mnozí tvrdí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Červenka (Trikolora): V čem je zásadní rozdíl mezi svobodným dneškem a dobou totality?

16:02 Červenka (Trikolora): V čem je zásadní rozdíl mezi svobodným dneškem a dobou totality?

Reakce na veřejném facebookovém profilu strany na nedostupnost článku Elona Muska na podporu německé…