Ovšem platí zde werichovské rčení: Když už Senát je, tak má koukat, aby byl co k čemu. Smysl má, že skupina senátorů může podrobit vládou prosazený zákon kontrole Ústavního soudu. Rovněž smysl má vazba senátorů volených v konkrétním obvodě, zpravidla ve velikosti okresu, na místní obce a spolky. Senátor může fungovat i jako zástupce obcí v parlamentu. Již Tomáš G. Masaryk a Karel Čapek byli zastánci drobné práce, tehdy se tomu říkalo pragmatismus. Více než spory o politická prohlášení, které za rok nebudou zajímavé, je důležitá soustavná činnost na zlepšení práva u nás a že je, co zlepšovat.
Hitem politického boje před pár lety bylo zavedení kontrolních hlášení. Ať již je jejich daňový přínos jakýkoli, původně vládou protlačená verze byla velmi zatěžující především pro malé podnikatele. Skupina senátorů vedená moravským senátorem Ivo Valentou dala návrh Ústavnímu soudu na posouzení jeho ústavnosti. Část zákona skutečně Ústavní soud zrušil a i pod vlivem tohoto přístupu senátorů vláda sama nakonec učinila určité změny nejen v kontrolním hlášení, ale i elektronické evidenci a daňovém řádu, které alespoň částečně proti původní vládní verzi snížily byrokratickou zátěž malých podnikatelů. Malý podnikatel je v neskonale horší pozici. Věnuje se své práci a po večerech musí řešit neproduktivní administrativní zátěž. Velké podniky na to mají specializovaná pracoviště nebo účetní a daňové poradce. To si živnostník nemůže dovolit, nemá na to. Proto jakékoli snížení byrokratické zátěže je pro něj zásadní, byť to bude cesta drobných kroků. A méně byrokracie přivítají všichni, nejen podnikatelé.
Poslanec je volen v rámci kraje, tedy mnohem většího území než je senátní obvod. Senátor má větší šanci žít intenzivně se svým volebním obvodem. Samozřejmě záleží na jeho osobním přístupu. To, že naváže spolupráci se starosty či představiteli místních spolků, je přirozené. Jako vysokoškolský učitel ústavního a správního práva se problematice obcí věnuji. I zde opět oceňuji senátora Iva Valentu, který podporoval vzdělávací akce MUNICIPAL pro představitele místní samosprávy a to nejen na Moravě. Na rozdíl od ministrů, poslanců a senátorů naprostá většina zastupitelů na obcích nevykonává funkci jako své zaměstnání, ale až po své práci. Malé obce nemají armádu úředníků, zvolení zastupitelé jsou v tom sami. Na malých obcích i starostové nejsou často uvolněni pro výkon své funkce. A když studovali, věnovali se jiným věcem, než správě obcí. Jakákoli odborná pomoc je pro ně přínosem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu Doc. JUDr. Zdeněk Koudelka, Ph.D.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV