Král (ODS): Bude líp. Bude dálnice. Jen se nějak neví kdy....

17.05.2016 20:29 | Zprávy

Českobudějovickou radnici navštívila skupina vrcholných zástupců státních podniků zodpovědných za investice v oblasti dopravy (ŘSD, SŽDC, SFDI) pod vedením ministra Dana Ťoka.

Král (ODS): Bude líp. Bude dálnice. Jen se nějak neví kdy....
Foto: ODS
Popisek: ODS

Na setkání s veřejností za přítomnosti primátora Svobody a náměstka Konečného by člověk lehce nabyl dojmu, že se vše daří, dálnice se budují, stavebnictví je zachráněno… a že prostě bude líp. Pan ministr se ve svých obecných poznámkách (o řečnickém vystoupení, které by mělo hloubku a souvislosti nelze mluvit) snažil být optimistický, konsenzuální, nepolitický, otevřený, konstruktivní… Takže jsme se vlastně nedozvěděli žádnou konkrétní informaci ani o probíhajících a připravovaných stavbách ani o východiscích z jednoho z největších aktuálních skandálů v České republice. Jeho řešení bude mít přitom klíčový vliv na termíny realizace, náklady a mnohdy i proveditelnost stavebních investic všeho druhu. Jedná se o vloni schválenou novelu EIA a připravované rozhodnutí Vlády ČR, která chce pod taktovkou ministerstva dopravy a hlavně životního prostředí, otevřít řízení EIA Emotikona smile vyhodnocení vlivů na životní prostředí) u staveb v oblasti dopravní infrastruktury, které již toto vyhodnocení mají hotové (podle staré EIA). Pan ministr Ťok včera nechtěl hledat viníky současné situace, já si však krátký exkurz do historie dovolím.

V rozhovorech o přistoupení k EU se (panu Teličkovi?) nepodařilo vyjednat výjimku o platnosti starých EIA (pro zajímavost v Polsku či na Slovensku tento problém není).

Po vstupu do EU se v české kotlině stalo stále ještě tolerovanou skutečností, že původci zásadních nepříjemností v životech normálně uvažující většiny pochází z našich domácích řad. Je to hrstka ctěných spoluobčanů, kteří ze zištnosti či naivity horlivě „bonzují“ v Bruseli, resp. tam u nevolených a všemocných úředníků lobbují za prosazování svých privátní zájmů, které jsou v přímém rozporu se skutečnými zájmy státu a národa. Státní instituce pak v logice být „papežštější než papež“ (v aktuálním migračním šílenství bychom měli říci spíše „poturčenec horší Turka“) zdatně těmto uvědomělým Evropanům sekundují při aplikaci slabomyslných záměrů Brusele. Je to taková demokracie naruby.

A tak se jednoho dne stalo, že nám Evropská komise začala vyčítat nevyhovující legislativu mj. v oblasti výstavby a životního prostředí… a v poslední době jsme byli dokonce vydíráni prostřednictvím možného zastavení čerpání národních peněz, které jsou přes Brusel účelově redistribuovány do zemí původu (ve zkratce se tomu říká evropské dotace). K vyřešení této formality bezesporu nepřispěl ani fakt, že během uplynulých patnácti let se v České republice vystřídalo například dvanáct ministrů dopravy, nicméně například Rusnokova vláda (tedy ta vláda, kterou jsme měli před vládou současnou) v Bruseli u nových staveb prosadila německý princip stavebního řízení, který všechny připomínky zúčastněných subjektů projedná najednou, v jednom správním řízení. Pak už do tohoto procesu nemůže nikdo zasáhnout. V minulosti připravené a projednané stavby měly být realizovány podle dříve vydaných rozhodnutí. Ministr Prachař bohužel odmítl převzít tuto agendu, rok se nic nedělo a v okamžiku spuštění „kárného řízení z Evropské komise“ začalo ministerstvo životního prostředí připravovat nový systém, který umožňuje prakticky kdykoli a komukoli vykořisťovat státního, ale i soukromého investora. Jsou v trase silnice vzácní ptáci? Projednáme… Za půl roku, třeba den před „zpravomocněním“ rozhodnutí, se zase objevily vzácné žáby? Projednáme vše znovu… Je to vskutku katastrofální pohled do budoucnosti nových staveb, ale bohužel i na projekty, které jsou již připravené podle staré legislativy.

Velice rád bych se mýlil v tom, že u cca 30 % starých projektů bude možné novou EIA projednat (jestli za 6 či 18 měsíců je teď druhořadé) a že u zbylých 70 % to bude technicky neřešitelný problém (viz např. silniční obchvat Znojma), který vyvolá nutnost přeprojektování, tedy faktického zahájení přípravy staveb od nuly.

Současná vláda sama sebe dostala do slepé uličky, když nerespektovala dříve uzavřené dohody s Bruselí. Nechci šířit poplašnou zprávu, jak na moji adresu poznamenal pan ministr. Skutečně držím palce všem současným zákonodárcům, aby napříč politickým spektrem našli dostatek státnického nadhledu a domluvili se na společném postupu, který zamezí organizovanému zločinu vydírat investory všeho druhu.

Ing. Václav Král
předseda místního sdružení
člen místní rady
člen strany
místopředseda oblastního sdružení
člen oblastní rady
člen regionální rady

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Fiala nebyl pozván na večeři se Zelenským

14:04 Rajchl (PRO): Fiala nebyl pozván na večeři se Zelenským

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k středeční večeři s ukrajinským prezidentem Zelenský…