Krnáčová (ANO): Nový odbavovací systém změní pražskou hromadnou dopravu

21.12.2016 7:28 | Zprávy

Praha zahájí přípravu projektu, kterým plánuje revolučně změnit systém dopravního odbavení na území hlavního města Prahy, a také na území pokrytém systémem společného Integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje. Jedná se o tzv. Multikanálový odbavovací systém (MOS).

Krnáčová (ANO): Nový odbavovací systém změní pražskou hromadnou dopravu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Primátorka Prahy Adriana Krnáčová

MOS má v roce 2018 plně nahradit současný koncepčně zastaralý Dopravně odbavovací systém (DOS), a ve svém cílovém stavu umožní mnohem komfortnější a modernější způsob používání hromadné dopravy nejdříve v Praze a posléze v celém Středočeském kraji.
Pro koncové uživatele bude jistě nejzajímavější, že MOS, vedle Lítačky, umožní i použití dalších uživatelsky komfortních nosičů elektronických jízdenek, kterými budou třeba platební karta či nositelná elektronika (tzv. wearables). Časové i jednorázové jízdenky bude možné snadno a rychle nakupovat či spravovat prostřednictvím mobilní aplikace. Kompletní migrací odbavovacího systému do on-line režimu také dojde k eliminaci nepopulárních validátorů.

„Multikanálový odbavovací systém umožní nahrát kupon na další nosiče jako platební kartu nebo mobilní aplikaci. Přijde mi to v dnešní době jako standard, ale bohužel ne všechno, co se tu dříve dělo, bylo zaměřeno na lidi. Já tvrdím od začátku, že plast by měl být jen jedním z nosičů, stejně třeba jako papír, mnohem efektivnější je ale využití mobilní aplikace nebo právě bezkontaktních karet. V podstatě tím splňujeme můj slib z ledna letošního roku, kdy jsem říkala, že jízdní kupon bude možné nahrát na různé nosiče,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová.

A jedním z největších přínosů nového systému pro návštěvníky Prahy, ale i její obyvatele, kteří hromadnou dopravu využívají nepravidelně, by měl být tzv. tap-in/tap-out systém. Cestující nebude muset znát tarify, ani dopředu vědět, jak dlouho a kolikrát za den bude jezdit hromadnou dopravou. Zkrátka v každém dopravním prostředku přiloží svou platební kartu ke čtečce a cestuje podle své potřeby. Na konci dne mu pak MOS vypočítá cenu jízdenky zpětně, podle toho, kolik opravdu projezdil. A to vždy nejnižší možnou částku podle skutečného využití hromadné dopravy, ať už to bude standardní nebo prodloužená jízdenka, či zvýhodněné celodenní jízdné.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Jak chcete udržet české mediky ve zdravotnictví?

A nemyslíte, že tento problém, o kterém vy politici tak rádi mluvíte, se měl vyřešit už dávno? Co proto udělalo ANO? Vždyť dnes je realita takové, že je u nás víc doktorů cizinců než Čechů, aspoň já mám ten dojem.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Je podle Oty Foltýna americký prezident definitivně sv*ně?

16:04 Rajchl (PRO): Je podle Oty Foltýna americký prezident definitivně sv*ně?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k jednání o příměří na Ukrajině mezi USA a Ruskem.