Mašek (ANO): Za dobrotu na žebrotu aneb Každý dobrý skutek bude po zásluze oceněn

29.11.2019 18:23 | Zprávy

Dostalo se mi do ruky usnesení XXXIV. Sjezdu ČLK ze sjezdu konaného ve dnech 23.-24. 11. 2019. (Opravdu ministerstvo zdravotnictví nekoná?)

Mašek (ANO): Za dobrotu na žebrotu aneb Každý dobrý skutek bude po zásluze oceněn
Foto: anobudelip.cz
Popisek: Jiří Mašek (ANO)

Jsem lékař, je mi 61 let, za sebou třicet let praxe internisty, urgentisty, záchranáře, lékaře pracovního lékařství, praktického lékaře a organizátora zdravotnictví, v současnosti s dvouletou zkušeností člena zdravotního výboru poslanecké sněmovny a zdravotního výboru královéhradeckého kraje. Při vší skromnosti o zdravotnictví a jeho problémech opravdu něco vím. Nejenom že vím, ale snažíl jsem se a stále snažím ty problémy řešit ( problematika záchranné služby, letecké záchranky, lékařských pohotovostních služeb, sdílení lékařů, řešení mimořádných událostí, organizace krajského zdravotnictví, řešení sociálního zajištění záchranářů, digitalizace zdravotnické dokumentace aj.aj.) Nestačí jen pobrekávat a svalovat vinu na někoho jiného.

Předesílám, že jsem na sjezdu nebyl, nebyl jsem nominován ani pozván. Pokud bych na sjezdu byl, nepodlehl bych kolektivnímu pocitu "ukřivděných a trvale poškozovaných lékařů" a atmosféře hledání "univerzálního viníka" současných problémů našeho zdravotnictví v osobě Mgr. Adama Vojtěcha a jím řízeného ministerstva.

V poměrně rozsáhlém usnesení čítajícím 54 bodů, je tak jak to bývá, mnoho bodů formálně nutných (schvalování zpráv), mnoho nekonfliktních (poděkování, nenavyšování příspěvků) ale řada velmi konfliktních a konfrontačních a u některých z nich bych se chtěl s odstupem od sjezdové atmosféry, zastavit.

Bod 32) sjezd ČLK trvá na plné úhradě nákladů na e- recepty, e- neschopenky a EET.
Problematiku lze jistě projednat s jednotlivými ministerstvy, s tím, že e- recept již běží, SW mají všichni lékaři upravený a náklady to žádné nenese, naopak dochází k úspoře času i snížení zbytečných návštěv lékaře. Jiná situace je u e- neschopenky, zde je třeba s MPSV jednat. Připadá v úvahu i možnost navýšení úhrady za administrativní výkon vystavení a ukončení pracovní neschopnosti. Totéž platí o EET a jednání s MF. Bod bych chápal jako pozitivní, kdyby vyzýval ČLK a příslušná ministerstva k jednání.

Bod 33) sjezd žádá ministra zdravotnictví neprodleně řešit problémy s nedostatkem léků a pojmenovává problematiku přeprodeje léků a problematiku malých zásob v nemocnicích. První ministerstvo řeší, na druhý problém má vliv jen u přímo řízených organizací, což si předpokládám lékaři hlasující pro tento bod uvědomili.

Bod 34) požadavek na změnu úhrad zdravotní péče. Ne podle unicitních rodných čísel a historických koeficientů. Proč právě nyní, nejde o vlamování se do otevřených dveří? Přeci již probíhají paralelní výpočty úhrady "po staru" a nově dle "DRG restart" a po vyhodnocení se má na nový systém přejít. Tedy ministerstvo opět koná a lékaři na sjezdu měli možnost se dotázat toho nejpovolanějšího prof. Duška.

Bod 36) upozorňuje na porušování zákona č.95/2004 Sb. spočívající v práci cizinců lékařů bez aprobační zkoušky. Bez konkrétně uvedených pochybení, přitom porušování zákona by nejen vedení ČLK mělo okamžitě hlásit a řešit. Je to pravda? Nejsou to jen dojmy a informace typu říká se, že? Kde je důsledná kontrolní činnost ČLK a ochrana zájmů našich lékařů a pacientů? Situaci na příslušném odboru ministerstva jsem si osobně prověřoval. Ze strany delegátů je to typická výzva "mělo by se".
Naopak nemám problém s tím, aby si ČLK mohla vyžádat údaje o nových cizincích v systému českého zdravotnictví a jejich školitelích, samozřejmě při dodržení podmínek GDPR.

Bod 38) ČLK nesouhlasí s přesunem kompetencí z lékařů na jiné zdravotníky, pokud tyto změny nejsou motivované prospěchem pacienta. Tady je to takové plytké vyjádření. Vždy přece musí jít zejména o prospěch pacienta. Prospěch je přece i v tom, a po tom voláme, že čas ušetřený lékaři činností, kterou zvládne nelékař, můžeme věnovat těm, kteří to opravdu potřebují a zkrátíme čas čekání na jejich vyšetření a ošetření. Tady tomu opravdu nerozumím a předpokládám zde smysluplnou spolupráci zástupců odborných společností, lékařských komor a MZČR. Jde však jistě o posun správným směrem.

Bod 39) ČLK varuje občany, že systematické porušování zákoníku práce v nemocnicích spolu s nelegální prací cizinců ohrožuje bezpečnost pacientů.
Tady bych to v kontextu s pomalým, ale jasným trendem snižování podílu přesčasové práce lékařů, považoval za politickou proklamaci prezidenta Kubka vůči ministrovi, který se snaží situaci řešit. Připomínám, že v době, kdy to bylo horší, tedy za ministrů jemu politicky bližších, tyto stejně agresivně neatakoval. Vyznění tohoto bodu by mohlo evokovat kvalifikaci šíření poplašné zprávy.

Bod 47) Sjezd ČLK vyslovil nespokojenost s prací ministra a jím vedeného ministerstva, kdy neřeší zásadní problémy českého zdravotnictví (financování, personální devastace, porušování prvních předpisů, zejména zákoníku práce, nelegální práce cizinců).
Vše uvedené v závorce se jistě děje, ale dle mého porovnání máme první vedení ministerstva, které se snaží účinně jednotlivé problémy řešit.
V témže bodě a to velmi chválím, deklaruje ČLK svou ochotu se na řešení těchto problémů spolu s MZČR podílet a spolupracovat.

Bod 49) konstatuje, že minulé a současná vlády zanedbaly zhoršující se demografický vývoj lékařů.
Zde připomenu ministrem Vojtěchem navýšený počet studentů lékařských fakult, rychle zapomínáme.

Bod 50) neuspokojivý stav specializačního vzdělávání lékařů opět nemá univerzálního viníka v MZČR ale je potřeba vyhodnotit mj. i spoluúčast ČLK a odborných společností.
Tolik jen několik poznámek k závěrům sjezdu.

Nic není černobílé. Ministr jistě měl "překousnout" možná záměrně pozdní pozvání na sjezd. Když nemohl sám, měl tam alespoň poslat zástupce ministerstva a diskutovat. Jen v diskuzi, spolupráci a následných společných krocích i je šance na zlepšení stavu našeho zdravotnictví.

Tímto bych chtěl důrazně apelovat na obě dnes zbytečně znepřátelené strany a vyzvat je k zakopání válečné sekery a zahájení efektivní spolupráce.

(převzato z Profilu)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maláčová (SOCDEM): Domácí politika musí mít ZASE přednost před zahraniční

14:04 Maláčová (SOCDEM): Domácí politika musí mít ZASE přednost před zahraniční

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k protestu policistů, hasičů a vězeňské služby před M…