Ministr Bartoš: Digitální a občanovi blízké stavební řízení prostřednictvím portálu stavebníka

25.03.2022 11:28 | Zprávy

Projev na 16. schůzi Poslanecké sněmovny 25. března 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon.

Ministr Bartoš: Digitální a občanovi blízké stavební řízení prostřednictvím portálu stavebníka
Foto: Hana Brožková
Popisek: Ivan Bartoš

Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní předsedající. Na základě programového prohlášení vlády, v němž jsme deklarovali, že upravíme nový stavební zákon a jeho účinnost tak, aby bylo možné zajistit rychlé, transparentní, digitální a občanovi blízké stavební řízení prostřednictvím portálu stavebníka, připravilo pro Ministerstvo pro místní rozvoj vládní návrh zákona, kterým se mění zákon 283/2021 Sb., stavební zákon, jehož projednání dnes zahajujeme.

Cílem tohoto jednoduchého návrhu zákona je odložit naplňování soustavy státní stavební správy tak, aby nedocházelo k faktickému vytvoření Nejvyššího stavebního úřadu a státních krajských stavebních úřadů. Cílem návrhu zákona je však zachovat zřízení a naplňování specializovaného stavebního a odvolacího stavebního úřadu, který by měl začít vykonávat svou působnost od 1. 7. 2023. Předmětem návrhu zákona je zavedení takzvaného přechodného období, kdy od 1. 7. 2023 bude specializovaný a odvolací stavební úřad povolovat vyhrazené stavby uvedené v příloze 3 nového stavebního zákona, tedy zejména stavby liniové strategického významu již podle procesních postupů nového stavebního zákona. Ostatní stavby, tedy stavby drobné, jednoduché a ostatní se pak budou do 30. 6. 2024 povolovat podle dosavadních právních předpisů.

Zakotvením přechodného období dojde k zajištění dostatečného časového prostoru pro změnu struktury stavebních úřadů plánovanou institucionální novelou stavebního zákona a zároveň tak bude poskytnut dostatek času pro softwarové a materiální dovybavení obecních a krajských úřadů, u kterých bude podle připravované institucionální novely ponechána působnost stavebního úřadu.

Předložený návrh zákona nám však také umožní v reálném čase připravit a projednat již zmíněnou institucionální novelu stavebního zákona ve skutečném konsenzu se samosprávami a kraji, s rezorty, jejichž dotčené zájmy byly přijatým návrhem potlačeny a i s odbornou veřejností. Našim cílem je zabránit kolapsu stavebního řízení v České republice, destrukci spojeného modelu veřejné správy a taktéž zavedení transparentního digitálního řízení pro občany. Já vám děkuji za pozornost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Co přesně je ta neoprávněná činnost pro cizí moc?

A k čemu je tento zákon? Pokud je přeci něco nezákonné, tak na to jsou tresty nebo má trestat nějakou činnost, která není nezákonná? A lze za takovou činnost pak vůbec někoho postihovat, když nedělá nic nezákonného? A ještě by mě zajímalo, jaké tresty za takovou činnost navrhujete?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

11:02 Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

Komentář předsedy ČSSD k vyjednávání o účasti strany na projektu STAČILO!