Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
RVP je základním kurikulárním dokumentem, který stanovuje obecné požadavky na vzdělávání v České republice. Definuje hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. RVP zároveň poskytuje školám flexibilitu při tvorbě školních vzdělávacích programů (ŠVP), které zohledňují specifické podmínky a potřeby každé školy. Revidované RVP se zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení jeho relevance pro žáky, žákyně, pedagogy a pedagožky.
„Nové rámcové vzdělávací programy se zaměřují na rozvoj kompetencí a gramotností, které odpovídají výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí. Věříme, že nové programy nejen usnadní práci učitelům, ale zároveň poskytnou žákům a dětem lepší příležitosti pro jejich vzdělávací a profesní budoucnost," říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a dodává: “Schválením revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy může začít jeho implementace ve školách, které se dobrovolně rozhodnou podle nového RVP ZV vzdělávat již od školního roku 2025/2026. Získáme tím důležitou zpětnou vazbu, která poslouží k následným úpravám RVP ZV i modelových školních vzdělávacích programů ještě před jejich zavedením od 1. září 2027.”
U základního vzdělávání je kladen důraz na propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení vzdělávacích oblastí. Nový přístup podporuje praktické využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě a rozvíjí čtenářskou a pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost. Očekávané výsledky učení (OVU) jsou jasně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti, čímž podporují kompetenčně orientované vzdělávání. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se nový RVP pro základní vzdělávání soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům věnovat více času přípravě kvalitní výuky.
Mezi změny, které nový RVP pro základní vzdělávání přináší, patří výuka prvního cizího jazyka, kterým je angličtina, povinně již od 1. ročníku (nyní je povinnost nejpozději od třetího ročníku, ale téměř polovina škol již angličtinu v prvních třídách učí), dále navýšení výstupní úrovně angličtiny z původní A2 na B1. V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost jeho výuky, a to od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1. U vzdělávacího oboru Matematika dojde ke zvýšení úrovně z “částečně splňuje minimum” na “splňuje minimum”.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV