Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,
já jsem tady byl tázán na otázky ohledně školství. Omlouvám se, přijímal jsem chorvatskou ministryni školství, ale pokusím se ve stručnosti na ty otázky odpovědět, případně o tom, jak vypadá situace uprchlické krize ve školství, případně odpovím na vaše otázky. Já se omlouvám. Zaznělo tady, že jak to vláda chce řešit nebo jakou má strategii.
Já se omlouvám, já už jsem ji v této Sněmovně představil v souvislosti se schvalováním zákona, kterému říkáme lex Ukrajina v oblasti školství. Jasně jsem tehdy říkal, že to rozdělujeme na dvě části, ta první část je teď v tomto stávajícím školním roce, to znamená do června, kdy se snažíme kromě zařazení do běžných tříd zřizovat také druhý způsob, který ten lex Ukrajina umožňuje, a to jsou tak zvané adaptační skupiny, které chceme financovat formou šablon. Třetí věc, kterou řešíme do toho června jako zásadní, jsou kurzy češtiny proto, aby jak studenti středních či vysokých škol mohli získat certifikát o úrovni B2, případně A2 a mohli nastoupit do běžných vysokých škol.
A pak jsou ty běžné kurzy češtiny, na které už dnes v rámci inkluze má nárok každý, jehož mateřským jazykem není čeština, tak v základní nebo střední škole má možnost získat intervenci, která je placena z inkluze až 200 hodin výuky češtiny.
Můžete nám vyčítat, že prostě se nepřipravujeme na září. Já vás chci ujistit, že se připravujeme na září. Nicméně, a to jsem tady také říkal u tohoto pultíku, najdete to ve stenozáznamu, to, jestli ta reálná čísla v září budou poloviční nebo trojnásobná, jsou naprosto rozdílná řešení. Takže my přijdeme, a znovu, říkal jsem to tady u toho pultíku, začátkem června, nebo na konci května, jsme připraveni, vyzýval jsem a byl velmi vděčný za to, že o lex Ukrajina jsme byli schopni diskutovat i s opozicí. Ten zákon tady prošel jednomyslně a myslím, že svoji funkci ve školách teď posledních 14 dní plní naprosto skvěle.
Stejně bych to chtěl v té situaci, v těch reálných číslech, protože já a nikdo z nás neví v tuto chvíli, jestli ta válka skončí a v květnu se polovina těch žáků vrátí domů, v tom případě ty zásahy a to řešení bude; řekněme, minimalistické, nebo v té době tu bude 300 tisíc dětí, a v tom případě budeme muset hledat taková opatření, jako je třeba výuka dopoledne i v základních uměleckých školách, že tam bude zřízena pobočka v rámci kapacity základní školy, nebo třída základní školy a prostorově - bude využívat prostory základních uměleckých škol, nebo třeba dopolední a odpolední vyučování v základních a středních školách, to všechno je možné, ale to se odvíjí od toho počtu.
Ten počet teď nevíme. Teď na konci března je cokoliv, my se připravujeme, my připravujeme scénáře pro menší počty i pro ty větší, ale reálně o tom budeme diskutovat někdy na konci května, na začátku června, kdy začne příprava. Věřím, že s tím přijde i rozpočtová změna, o které diskutujeme s ministerstvem financí, abychom na 1. září byli připraveni. Souvisí s tím také, a to už je v té první etapě, kterou teď řešíme, souvisí s tím také prázdninové tábory a kurzy češtiny nebo tábory s výukou jazyka českého.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.