Ministr Havlíček: Česko-americký obchod létá na jedničku

23.09.2019 7:34 | Zprávy

USA jsou největším zahraničním obchodním partnerem České republiky mimo EU, jedničkou mezi vývozními destinacemi českého leteckého průmyslu a zároveň největším zahraničním investorem v oboru. Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček před zaoceánskou návštěvou jednal s leteckými výrobci o podpoře jejich obchodních zájmů na tamním trhu.

Ministr Havlíček: Česko-americký obchod létá na jedničku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček

„V USA se setkám s vedením GE Aviation, zástupci společnosti Honeywell a představiteli Bell Helicopter; jednat budeme o vývojové i výrobní kooperaci, důležitá je pro mě optika českých leteckých firem, abych mohl zohlednit jejich zájmy“ říká Karel Havlíček.

V posledním zářijovém týdnu ministr Karel Havlíček doprovodí premiéra Andreje Babiše na návštěvě Spojených států amerických. „V USA chceme posílit povědomí o inovativním Česku v duchu inovační strategie s mottem Czech Republic: The Country For The Future. Podporou a propojováním výzkumu, vývoje a vlastní výroby chceme Česko posunout na technologickou špičku. Přitom právě USA představují jednu z klíčových vývozních destinací z hlediska přidané hodnoty. Za českým vývozem do Spojených států amerických, který loni dosáhl 91 miliard korun, stojí také sofistikované výrobky z letectví, nanotechnologií, medicíny, či softwarového byznysu,“ dodává Karel Havlíček.

V leteckém byznysu jsou USA významným obchodním partnerem. Vzájemné vztahy tvoří oboustranný letecký most. Úplnost českého dodavatelského řetězce, schopnost vývoje a výroby letadla na vlastním území a zařazení do elitního klubu světových výrobců leteckých motorů lákají americké investory a zákazníky. „Do USA vyvážíme letadla, motory a komponenty. Jde o trh, který je komplikovaný, ale představuje velký potenciál pro letecký i kosmický průmysl. Loni se zařadil na první příčku českého leteckého vývozu. Letecký export do USA v roce 2018 dosáhl 7,5 miliardy korun,“ popisuje situaci Josef Kašpar, prezident ALV ČR a šéf VZLÚ. Podle dostupných údajů ČSÚ z bilance vybraných 28 položek, jež představují jádro českého leteckého vývozu do světa, patří USA první příčka, dvojkou je Francie a na třetí pozici je Rusko.

Tři stovky letounů L-39 české výroby v USA našly uplatnění v soukromém sektoru a mimoto stroje L-159 slouží americké armádě pro výcvik. Jejich výrobce, společnost Aero Vodochody Aerospace, se však mezi významné hráče česko-americké letecké linky zařadila také díky dodávce zhruba 400 kokpitů pro vrtulníky Sikorsky Black Hawk. Současný byznys společnosti s americkými partnery stojí stále na třech pilířích. A to na dodávkách letadel a jednotlivých komponent, a zároveň Aero od amerických firem rovněž nakupuje. Jakub Hoda, vicepresident společnosti, na setkání s ministrem definoval současné zájmy firmy ve prospěch podpory prodeje modernizované verze stroje L-39 NG do USA. Aero Vodochody Aerospace podepsaly loni dohodu o společném záměru (letter of intent) na nákup 12 nových letounu L-39 NG s americkou společností RSW Aviation. K podepsání pevného kontraktu by mělo dojít v horizontu jednoho až dvou let.

Češi mají také významný podíl na americkém trhu malých sportovních letounů kategorie LSA. V jejich výrobě patří Česká republika mezi světové velmoci. Jedním z největších domácích výrobců je společnost Czech Sport Aircraft. „V USA patří Czech Sport Aircraft k tradičním lídrům prodeje letadel kategorie LSA již od roku 2005. Počet letadel Sport Cruiser registrovaných v USA k dnešnímu dni činí 287. Celkově, v počtu LSA letadel provozovaných v USA, nám patří dlouhodobě druhá příčka,“ řekl na setkání s ministrem Vojtěch Tůma, obchodní ředitel Czech Sport Aircraft.

PBS Velká Bíteš, která pro letecký průmysl vyvíjí a vyrábí turbínové motory, pomocné energetické jednotky (APU) a klimatizační systémy, má v USA dceřiný podnik PBS Aerospace. Firma cílí na dodávky motorů pro americký trh bezpilotních prostředků (UAV). PBS chce rovněž dodávat APU pro americké vrtulníky a právě tomuto byznysu může pomoci státní podpora. Na setkání s ministrem Karlem Havlíčkem byly projednány možnosti otevření dveří pro jednání s americkými partnery z řad státních institucí.

Vizí budoucnosti leteckých pohonů jsou hybridní a plně elektrická řešení. Jejich vývoj a aplikace v leteckém průmyslu patří celosvětově mezi progresivní témata rozvoje odvětví. Čeští pionýři elektrického létání – společnost MGM Compro – představili na setkání s ministrem své směřování k E-mobilitě v letectví. České kapacity v tomto směru disponují progresivními technologiemi pohonu, podle zástupců MGM Compro se však potýkají s převahou národní podpory hybridního či plně elektrického létání výrobců z Německa, či USA. Na jednání s ministrem se hovořilo o možnostech podpory vývoje a uplatnění českých elektrických technologií ve světě, včetně USA. V současné době MGM Compro vyváží za oceán 15 procent své produkce.

Významným dílem ke globálnímu know-how českého leteckého průmyslu přispívají americké letecké investice. Navazují na tradici české letecké výroby a přispívají k posílení postavení na světové scéně, zejména ve výrobě leteckých motorů. V Česku mají globální obři své výrobní základny i vývojová centra. „Spojené státy americké se v podílu celkových zahraničních investic v leteckém sektoru řadí na přední místa. Působí u nás giganti jako GE Aviation, Bell Helicopter nebo Honeywell. Další prostor pro spolupráci se otevírá ve výzkumu a vývoji,“ říká Patrik Reichl, pověřený řízením agentury CzechInvest. USA patří první příčka v zahraničních investicích dojednaných prostřednictvím agentury CzechInvest do leteckého sektoru. CzechInvest pomohl s americkými investory dohodnout 11 projektů do leteckého odvětví. Souhrnná hodnota amerických leteckých investicí za podpory CzechInvest činí necelých 7,4 miliard korun za uplynulých 15 let.

Setkání s ministrem Karlem Havlíčkem se zúčastnili také zástupci klíčových amerických investicí v Česku:

  • Honeywell Aerospace má v tuzemsku vývojové inženýry, konstruktéry i výrobu. Konkrétně má v Česku největší vývojové centrum v Evropě a zároveň svůj největší evropský závod zaměřený na letecké motory. Honeywell Aerospace Olomouc vyrábí statické díly pro pomocné energetické jednotky a motory americké mateřské společnosti Honeywell.
  • GE Aviation má investiční smlouvu s českou vládou, jejíž páteří je motor GE Catalyst. Zcela nový turbovrtulový motor v segmentu všeobecného letectví přináší GE Aviation na světovou scénu po třiceti letech. V Česku se motor vyvíjí, testuje a také bude vyrábět. Letňanský závod GE Aviation Czech má zároveň na starosti výrobu a servis turbovrtulových motorů řady GE H, které exportuje také do USA.
  • Bell Helicopter má v Česku evropskou servisní centrálu vrtulníků. Nově získaná zakázka na dodávku vrtulníků pro MO ČR výrazně posílí postavení společnosti Bell Helicopter ve vzájemných leteckých vztazích. Na setkání s ministrem Karlem Havlíčkem zástupci Bell Helicopter představili své záměry, jak zintenzivnit spolupráci s českými leteckými podniky. Přítomni byli také zástupci české společnosti Ray Service, která se specializuje na dodávky kabelových svazků a elekromechanických celků pro letecký průmysl. Ray Service nyní prochází certifikačním procesem pro Bell Helicopter. Ten je bránou pro zapojení do dodavatelského řetězce a získání konkrétních zakázek od amerického výrobce. Ray Service je zároveň přímým dodavatelem amerického Boeingu, a zprostředkovaně přes české pobočky dodává také pro GE Aviation a Honeywell.
  • Zařazení mezi TOP20 dodavatelů amerického Honeywellu či zapojení do dodavatelského řetězce supermoderního motoru GE Catalyst je stručnou vizitkou společnosti SEKO Aerospace, jejíž zástupce se setkání s ministrem rovněž zúčastnil. U představení spolupráce s GE Aviation zdůraznil dodávky pro turbovrtulový motor GE Catalyst, tak i pro největší proudový motor současnosti GE9X.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Exner (STAN): V roce 2034 nebudete chtít koupit spalovací auto

11:02 Exner (STAN): V roce 2034 nebudete chtít koupit spalovací auto

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zákazu prodeje aut se spalovacím motorem.