Ministr Havlíček: Hotovo! 160 kilometrů dálnice D1 je bez omezení

02.10.2021 12:28 | Tisková zpráva

Po osmi letech zmizelo poslední zúžení na dálnici D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou. Za plného provozu tu postavila více než desítka stavebních firem 160 kilometrů dálnice znovu od základů.

Ministr Havlíček: Hotovo! 160 kilometrů dálnice D1 je bez omezení
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Karel Havlíček (ANO)

V jednu chvíli pracovalo na jednotlivých úsecích až tisíc dělníků, desítky stavebních strojů, některé práce probíhaly i v noci. Z Prahy do Brna se tak dá znovu dostat za dvě hodiny bez omezení rychlosti a bez zúžených jízdních pruhů.

„Děkuji všem řidičům za trpělivost i schovívavost. Dnešním dnem končí každoroční dopravní peklo vynucené modernizací, která vlastně byla stavbou nové dálnice za provozu. Už žádná jízda v kolonách a zúženích, naši nejvytíženější dálnici jsme dali znovu dohromady, říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Modernizace D1 mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182) byla zahájena v květnu 2013 a trvala celkem devět stavebních sezón. V rámci modernizace došlo k rozšíření dálnice o 0,75 metrů na každé straně, což výrazně zvýšilo bezpečnost při odstavení vozidla a dále umožňuje v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.

„Kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 probíhala v obou směrech a to včetně 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů, křižovatkových větví, odbočovacích a připojovacích pruhů, středního dělícího pásu, kanalizace a několika odpočívek. Došlo k doplnění telematických zařízení, instalován byl také 160 kilometrů dlouhý optický kabel,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Významně vzrostla také bezpečnost díky instalaci nových svodidel, modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS a výstavbě oplocení. Snížen byl negativní vliv dálnice na okolí doplněním protihlukových opatření a výstavbou 4 nových ekoduktů pro migraci zvěře. Celkové stavební náklady 20 úseků jsou 21,8 miliardy korun bez DPH (tj. 26,3 mld. Kč s DPH). Po přepočtu na srovnatelnou cenovou úroveň roku 2012 jsou aktuální stavební náklady o cca 2 miliardy nižší, než byly původně schváleny.

Jeden kilometr nové D1 tak vyšel na 136 milionů korun bez DPH. Na 17 úsecích modernizace D1 se z 80 procent spolupodílela Evropská unie z Operačního programu Doprava.

tabulka

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Knotek (ANO): Patrioti pro Evropu jsou jedinou skutečnou reálnou opozicí bojující za občany

10:02 Knotek (ANO): Patrioti pro Evropu jsou jedinou skutečnou reálnou opozicí bojující za občany

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k politice ODS.