Ministr Kupka: Dopravní pomoc Ukrajině musí být koordinovaná

13.03.2022 14:58 | Zprávy

Evropská spolupráce při dodávkách humanitární pomoci na Ukrajinu a další pomoc prchajícím před ruskou agresí.

Ministr Kupka: Dopravní pomoc Ukrajině musí být koordinovaná
Foto: Hana Brožková
Popisek: Martin Kupka

To byla hlavní témata pátečního a sobotního jednání ministrů dopravy evropských zemí, které se uskutečnilo na pozvání polského ministra infrastruktury Andrzeje Adamczyka v Krakově. Ministři také v průběhu soboty navštívili polsko-ukrajinskou hranici, polské přijímací centrum pro uprchlíky a hlavní nádraží v blízkém Přemyšlu. 

„Česká republika pomáhá Ukrajině a Ukrajincům od prvního dne ruské invaze. Do Přemyšlu jsme vypravili vlak pro evakuaci uprchlíků už 25. února. Společně s evropskými kolegy jsme se shodli, že se musíme zaměřit na vytvoření rychlých dopravních koridorů pro humanitární vlaky po vzoru takzvaných zelených pásů v době Covidu a na lepší systém umisťování uprchlíků tak, aby nedocházelo k přehlcování přijímacích míst ve velkých městech, které jsou logickým prvním cílem většiny nově příchozích,“ uvedl po jednání ministr dopravy Martin Kupka.

Už v pátek večer se na pracovní schůzce v Krakově sešel ministr Kupka a jeho polský protějšek Andrzej Adamczyk, německý šéf resortu dopravy Volker Wissing, rakouská ministryně Leonore Gewessler, šéf francouzského ministerstva dopravy Jean-Baptiste Djebbari a eurokomisařka pro dopravu Adina Valean. Na dálku se k nim přes videokonferenci připojil i jejich ukrajinský kolega Oleksandr Kubrakov, který evropským partnerům poděkoval nejen za pomoc, kterou poskytují Ukrajině, ale také za rychlé sankce proti Rusku v oblasti dopravy.

Ministři zde také projednávali možnosti vytvoření tzv. humanitárních koridorů. „Měly by umožnit fungování efektivního systému svozu materiálů do skladových prostor, následnou konsolidaci a vypravení ucelených nákladních vlaků přes Polsko do Lvova. Jde nyní o to, dojednat, aby v dalších týdnech či měsících tyto vlaky dostaly přednost při přidělování dopravní cesty. Pomoc pak může dorazit co nejdřív tam, kde to bude třeba. Z logistického hlediska bude důležité, že půjde o ucelené vlaky pro tento účel, které budou díky užití kontejnerů snáz přeložitelné na rozchod ukrajinské železnice. Takovéto aktivity je nutné koordinovat s našimi evropskými partnery,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

V sobotu pak ministři a eurokomisařka, na pozvání ministra Adamczyka, společně vyrazili na hranici Polska a Ukrajiny, která se aktuálně potýká s přílivem uprchlíků. Navštívili také přijímací centrum pro migranty v obci Młyny a hlavní nádraží v Přemyšlu, které je důležitou křižovatkou pro cestu Ukrajinců do bezpečí i distribuci humanitární pomoci.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

22:01 Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k nápadu zrušit ministerstvo školství