Plán představili ministr vnitra Vít Rakušan a Miroslav Štěpán, který je pověřený vedením státního podniku.„Osobně jsem rád, že Česká pošta a spolupracující odborníci z ministerstev vnitra, financí a obchodu a průmyslu dokončili plán transformace včas, a velmi si cením přístupu ostatních ministrů, kteří jej podpořili a budou se na jeho realizaci podílet,“ řekl Vít Rakušan.
Za nejdůležitější závěry z jednání vlády o plánu transformace České pošty Vít Rakušan považuje všeobecný souhlas s hlavními cíli transformace, ochotu Českou poštu finančně podpořit a jasné stanovení úkolů pro jednotlivá ministerstva, které z transformačního projektu vyplývají. „Cíle transformace České pošty reagují na nové výzvy, které přináší technologický a společenský vývoj a které musí vláda a stát řešit,“ řekl Vít Rakušan.
Transformovaná Česká pošta do budoucna zajistí komunikaci se státem každému, kdo nebude schopen nebo ochoten přejít na komunikaci digitální. Česká pošta tak zajistí, aby lidé měli přístup i k fyzickým službám státu, a bude kontaktem pro občany všude tam, kde jiné úřady budou své služby poskytovat převážně v digitální podobě.
Za nové výzvy Vít Rakušan označil nutnou digitalizaci státní správy, potřebu zjednodušení státní agendy a nutnost snižovat provozní náklady státu. Negativní dopady na společnost spojené s těmito výzvami může pomoci řešit transformovaná Česká pošta. „I když se digitalizace prosazuje ve všech oblastech, měla by existovat i alternativa, všude přítomné místo, kde se občan bude moci obrátit na zástupce státu. Tím místem může být státní infrastruktura v podobně pobočkové sítě České pošty a jejích zaměstnanců,“ řekl Vít Rakušan.
Vyčlenění komerčních služeb
Hlavní zásady a opatření transformačního plánu České pošty představil Miroslav Štěpán. Za hlavní opatření označil vyčlenění komerčních služeb, tedy logistiky a balíkových služeb, do nové státní akciové společnosti a pověření takto zeštíhlené České pošty novými úkoly ze strany státu. Podle tohoto zadání se transformovaná Česká pošta stane nástrojem státu, který v každém regionu:
- zprostředkuje digitální komunikaci se státem pro ty občany, kteří nebudou schopni nebo ochotni na digitální komunikaci přejít, a tím odstraní jejich sociální a lidskoprávní znevýhodnění,
- zůstane kontaktem státu ve všech regionech, ve kterých budou státní úřady v důsledku digitalizace a snižování nákladů omezovat svoje služby,
- převezme od státních úřadů agendu, kterou bude schopna zajistit pro stát s nižšími náklady nebo s větším komfortem pro občany.
„Nové veřejné služby, které bude Česká pošta poskytovat, zároveň přinesou nové příjmy, díky kterým se sníží potřeba státního financování České pošty,“ řekl Miroslav Štěpán a jako příklad uvedl převzetí vyřizování žádostí o některé dávky od Úřadu práce.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV