Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, velmi stručně okomentuji návrh Lex Ukrajina II. Jinak tedy Vládní návrh zákona o dalších opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace. Ministerstvo vnitra ve spolupráci s ministerstvy zahraničních věcí, zdravotnictví, práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy, připravilo návrh, jeho cílem je kromě jiného umožnit i po ukončení nouzového stavu zastupitelským úřadům nepřijímat žádosti občanů Ruska a Běloruska o pobytová oprávnění na našem území. Vláda bude nicméně moci stanovit z tohoto obecného pravidla konkrétní výjimky - rodinní příslušníci občanů České republiky, pobyt na území České republiky ve veřejném zájmu a podobně.
Další část změn představuje novelizaci zákona číslo 65/2022 Sb., kde se rozšiřují důvody pro nepřijatelnost žádosti o dočasnou ochranu. Například občanství členského státu Evropské unie. Prodlužuje se lhůta pro vyřízení žádosti o dočasnou ochranu na 60 dnů. Rozšiřují se zákonné důvody, kdy dočasná ochrana zaniká, například kdy byla udělena v jiném členském státě Evropské unie. Nebo se zavádí povinnost ukrajinských uprchlíků hlásit změny pobytu delší, než 15 dnů ve lhůtě tří pracovních dnů. Ministerstvo vnitra také získá novou kompetenci rušit v evidencích místo hlášeného pobytu, jestliže bude zjištěno, že se zde cizinec nezdržuje.
Nemalou část tohoto zákona tvoří novelizace usnesení týkající se zdravotního pojištění. Navrhuje se zkrácení doby, po kterou za cizince s udělenou dočasnou ochranou platí zdravotní pojištění stát a to na dobu 160 dnů od započetí dočasné ochrany. Cílem je tyto pojištěnce více motivovat, aby se postupně zapojovali do pracovního procesu, což se mimochodem dobře daří. Podle nejnovějších dnešních čísel je do pracovního procesu zapojeno už 64 tisíc příchozích z Ukrajiny.
V reakci na průběh mezirezortního připomínkového řízení byl návrh rozšířen o novelu zákona číslo 66/2002 Sb., kde jsou navrhovány změny ve vztahu k humanitární dávce a příspěvku pro solidární domácnost. Nově bude platit obecné pravidlo, že humanitární dávka nebude vyplácena v případech, kdy uprchlíci mají zajištěno bezplatné ubytování, kde je jim zdarma poskytována strava, základní hygienické zázemí a podobně.
Při výplatě dávky bude navíc ještě zkoumáno, zda se uprchlíci skutečně na našem území zdržují. V případě solidárního příspěvku se vytváří prostor pro to, aby výše příspěvku odrážela, zda se jedná o sdílenou domácnost, nebo zda mají ubytované osoby k dispozici celý byt samostatně. Přičemž v těchto případech bude možné stanovit vyšší příspěvek.
Návrh dále reflektuje i požadavek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na doplnění novely zákona č. 67/2002 Sb., opatření v oblasti školství, která řeší spádovost mateřských školek a škol v případech, kdy dojde v evidenčních systémech ke zrušení místa pobytu dětí z Ukrajiny na základě informací, že se na hlášené adrese nenacházejí.
S ohledem na naléhavou potřebu řešit tuto situaci neprodleně se navrhuje projednání návrhu zákona ve stavu legislativní nouze. Účinnost návrhu zákona se navrhuje prvním dnem po jeho vyhlášení. Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.