Děkuji za slovo. Tak já nebudu v žádném případě zpochybňovat ty citace až na to, že nejsou přesné, jsou chybné, velmi často to jsou mýty. Absurdita roku jedna - vláda něco zavede a druhá zruší. No a to je princip demokratické politiky. Také jste rušili opatření, které zavedla naše vláda. Je to logické, proto předstupujeme před občany s nějakým volebním programem, kde slibujeme a říkáme, co chceme udělat a pokud uspějeme, jako že jsme uspěli, tak prostě ty sliby plníme. Slíbili jsme, že zrušíme EET, slíbili.
Tak vy tady malujete černý návrat někam do devadesátek, jak budou všichni švindlovat. Co se děje od března roku 2020, když EET nefunguje? To už dva roky se tady zvyšuje podíl šedé ekonomiky? Dva roky ti podnikatelé švindlují? Nebo co se děje? Vy jste ten systém navrhli vypnout, my jsme to rádi podpořili a dva a tři čtvrtě roku už nefunguje. Fakt se zhoršilo podnikatelské prostředí? Opravdu? Zhoršilo. Tak proč jste to vypnuli? To byl váš návrh. Měli jste většinu. Kritizujete sami sebe. Vy jste přispěli k tomu, že se to zhoršilo.
Můžeme nabídnout elektronické daňové přiznání. No, to je absurdita roku. Abyste mohla někomu, paní poslankyně prostřednictvím pana místopředsedy, předvyplnit daňové přiznání, tak musíte znát jeho příjmy nebo tržby a jeho náklady. A maximálně co můžeme udělat (?) s EET, je část tržeb. Nic víc ten stát neví. Neví, kolik bylo tržeb zaplaceno kartou, bezhotovostně v bance, neví, jaké byly náklady. Jak někdo soudný může vůbec říct, že na základě části tržeb je schopen připravit daňové přiznání? No, to mi vysvětlete. Jak ten stát zjistí, kolik bylo nákladů? Jak ten stát zjistí, kolik bylo bezhotovostních plateb, ať už na fakturu nebo kartou? Ano, jediné, co zjistí, že nějakou část vykázal daný podnikatel jako hotovostní tržbu.
Je neústavní zjišťovat bezhotovostní tržby. To není názor opozice, to je názor Ústavního soudu. Ano, když říkáte, že dneska běží dobrovolné EET. Co to znamená? Podnikatelé posílají data někam do černé díry. A co se děje s těmi daty? Nic. Někde se hromadí. Tak skvělá elektronizace digitalizace, že v okamžiku, kdy byly kompenzace v rámci covidových programů, tak se to počítalo ručně a nikoho ani nenapadlo, vás, kteří jste vládni, ani nenapadlo pro covidové kompenzace použít tržby. Alespoň v těch sektorech vykázané a evidované tržby. Proč jste to neudělali, když je to tak skvělé? Tak jste to skvěle zdigitalizovali, měli jste všechna čísla, všechny informace, a stejně se muselo všechno papírově žádat, dokládat pokles tržeb například. To mi vysvětlete. No, protože to nejde. Protože těch informací není dostatek.
Podnikatelé si to zdigitalizovali a teď je budeme nutit, aby to nebyla pravda. To je zase lež. Jediné, co EET znamená, ten náš návrh, všechno funguje, podnik si řídí podnikatel jak chce, jestli kontroluje zaměstnance nebo koho, to je jeho věc, má to zdigitalizované, jeho věc. Jediné, co my odstřihneme, online spojení mezi jeho provozovnou a finančním úřadem, protože s těmi daty stát neumí udělat vůbec nic.
Dobrovolné EET funguje. Jak funguje? Co s tím udělal stát? Co udělala vaše vláda s těmi, kteří to neodstřihli a posílali ta data? Jak jste je vyhodnocovali? Co jste z toho zjistili? Jak jste je odměnili? Nijak. Já se nedivím, že to nejde. Ten projekt je nedomyšlený. Ano, zkopírovaný od socialistů v Chorvatsku. Víte, jak dopadli ti, kteří to propagovali, jak dopadla ta socialistická vláda, která to zavedla a jak dopadl ten ministr, kterého tady paní poslankyně Schillerová citovala, který tady na přednáškách a na seminářích Andreje vystupoval, to je všechno pravda. V roce 2016 skončil ve funkci, v roce 2016, ne v roce 2020 nebo 2021.
Ano, já jsem se setkal s těmi, kteří by chtěli dobrovolnou evidenci tržeb. Nebyl jsem předpojatý, ale skutečně nemáme nic, co bychom za to mohli nabídnout. Ani si nevíme rady s těmi daty jako stát.
Co je dobrý podnět a bavme se o něm v průběhu tohoto projednávání, je, jestli povinnosti, že musíte umožnit platbu v hotovosti, nemáme přidat i platbu bezhotovostní. To je relevantní debata. Na tu já jsem připravený, protože si myslím, že zákazník má mít možnosti a zákazník se má rozhodnout. Na to jsem připraven, na tu debatu. Uvidíme, kam se v té debatě dostaneme. Ale to nemá s EET nic společného. To je jenom rozšíření možnosti pro zákazníka, aby si vybral, co je pro něj pohodlnější, jestli cash, na fakturu nebo kartou.
Takže můžete říkat, kolik to je. Ta čísla jsou vymyšlená. Vy jste říkala, že náklady státu jsou maximálně desítky miliónů korun. Máte to i v té důvodové zprávě, tak je třeba i těm, kteří to tvrdí, říkat - bohužel se mýlíte, bylo by dobře, kdyby to byla pravda. Náklady několik desítek miliónů korun, třeba osmdesát, byly v roce 2020 - 2021, kdy byl systém vypnutý.
Když byl vypnutý systém, tak náklady státu byly 80. Dělají to úředníci Ministerstva financí, máte to tam. Jsou to ti samí úředníci, kteří tam už byli minule, žádní moji úředníci. V roce 2019 náklady státu - 410 milionů. V roce 2020 - a to už bylo částečně vypnuté - 390 milionů. V roce 2018 - a to mluvíme jenom o provozních nákladech - 390 milionů. V roce 2017 - 410 milionů. Takže za pět let - ale z toho to bylo rok a půl vypnuto - byly provozní náklady státu prokazatelně 1,7 miliardy. Ne několik desítek milionů ročně. Pořizovací náklady byly 365 milionů. Takže za pět let dvě miliardy. A říkám, z toho to rok a čtvrt nejelo. Když vydělím dvě miliardy pěti, tak mi nevyjde několik desítek milionů. Pokud si neřekneme, že 40 je několik desítek milionů. To je pravda, 40 desítek milionů je 400 milionů ročně. V roce 2017 až 2020 provozní náklady financí, finanční a celní správy - 2,166 miliardy korun. Pokud to zrušíme, jak navrhuje naše vláda, ušetříme 463 milionů ročně. To není malá částka. Ušetříme pracovní místa, zrušíme agendu, můžeme zúžit počet státních úředníků.
Náklady podnikatelů - nikdo neví. Tak my jsme byli velmi konzervativní a můžeme to mít ještě třeba slabší. My jsme řekli, že to je tři tisíce korun ročně na jednoho. Pět set korun internet ročně - to podle mě není žádná přemrštěná cena. Software a hardware - tisíc korun. Personální náklady - 1 500 korun. Připočtu, kdybychom naběhli na třetí, čtvrtou, vlnu, tak je odhadované to vaše číslo, půl milionu těch, kteří budou povinni evidovat. Krát tři tisíce - 1,5 miliardy. Je to velmi jednoduché. To není vymyšlené číslo. Myslím si, že to číslo může být i vyšší. Že to nemusí být tři tisíce v průměru na jednoho. Ale nechtěli jsme to přihánět, nechtěli jsme to nafukovat. To jsou jasná fakta.
Takže stát má sklady dat. Nikdy s nimi nepracoval. Zato jsme měli Mystery shopping. Nepamatujete si, jak chodili pracovníci finanční správy na kafe a kontrolovali, jestli dostanou účtenku za kafe? Pamatujete si srandovní účtenkovou loterii? To bylo reklamy, že?
Jen tak mimochodem, když už se bavíme - PR podle smluv. Tu 25 milionů v roce 2016. PR vláda to dělá dobře - 25 milionů. EET je skvělý projekt - 25 milionů. Možná tam je i pohoštění chorvatského ministra. To nevím, jestli je to v rámci PR nebo ostatní. V roce 2017 - 11 milionů. To jsou všechno podle našeho názoru vyhozené peníze.
Takže mi řekněte úplně vážně. Dobrovolná EET. Tak si to představme. Já jsem si to představoval. Někdo někam posílá data, část svých tržeb. Co mu stát za to nabídne? Slyšel jsem jedinou věc - nebudu říkat od koho - nebudou tam kontroly daní. Ale to není možné. Vždyť DPH není jediná daň. To znamená, není co nabídnout. Ale hlavně. Co stát s těmi daty udělal za ty roky? Nic. Ale máme data. To se máme, stát ví všechno. Takovému ministerstvu digitalizace pořád dáváme nové a nové údaje, pořád dokola a nejsme schopni je dát dohromady. Já doufám, že s tím pohneme, že už to brzy nebude pravda. Ale dneska to tak je.
O každém z nás ví stát, kolik loni bral. Ale je to na sociální správě. Znáte všichni evidenční list důchodového zabezpečení, ne, který podepisujete zaměstnavateli? Takže o těch víme všechno. Víme, kolik posíláme penzistům. Víme, komu posíláme dávky. Víme, komu posíláme dětské přídavky. Víme všechno, ale pokaždé zvlášť. A pak řekneme, když chceme změřit, že rodina, která například má příjem do milionu, že to neumíme. Umíme to. Proto se o to nežádá. Protože všechno už víme. Jenom s těmi daty neumíme pracovat. Říkám my, neříkám vy. Říkám my jako stát. A to je hrubá chyba.
Takže můžete to ohnivě obhajovat, jak chcete. Ale taky mi řekněte, co s těmi daty stát udělal za těch pět let. Jak to, že ta šedá ekonomika už nevznikla, když je to vypnuté? Jak to, že vznikne 1. ledna? Morálně zastaralé. Ten, kdo to pořídil a říká - já jsem to už pořídil. Kdo z vás má mobil z roku 2016? Kdo z vás má počítač z roku 2016? (Ozývá se poslanec Volný.) No tak, výborně. Blahopřeji a je to správný přístup. Ale je to úplná výjimka, bohužel. Kdo z vás má iPad z roku 2016? A takhle bych mohl pokračovat.
Takže argumentovat tím, že to někdo použil... Nikomu nebráníme, aby dál používal elektronické řízení své vlastní firmy. O tom ten zákon vůbec není. Jenom o té nesmyslné lince mezi tím podnikatelem a státem, že s těmi daty si vůbec ten stát neví rady. Tak se alespoň přiznejme. Nebo mi řekněte vy, kteří to tady ohnivě obhajujete, kdy a k čemu stát data z hotovostních tržeb využil k tomu, aby zlepšil své služby, k tomu, aby něco nabídl těm podnikatelům. Nic. Jenom politický projekt, který nepřinesl žádné konkrétní výsledky, kromě těch nákladů, o kterých jsem mluvil. Kromě toho, že jsme vytvořili bariéru mezi takzvaně "podnikateli, kteří šidí stát" a těmi ostatními a jejich zákazníky.
Jak jste tady citovala, paní poslankyně prostřednictvím pana místopředsedy, že ti zákazníci chtějí chodit do těch podniků. Tak ať platí kartou, pokud se bojí, že podnik, do kterého rádi chodí, jejich oblíbený podnik, že ten majitel švindluje. Pak nechápu, že do takového podniku chodí, že je to jejich oblíbený, když si myslí, že ten člověk švindluje a že má nefér výhodu vůči ostatním.
My se shodujeme na tom, že ten, kdo neplatí daně, neplní své povinnosti, má být státem přichycen a potrestán. To je úplně bez debaty. Ale tohle není žádné řešení, to není žádná digitalizace. To je, jako když někdo tvrdí, že když naskenuji dokument, dám ho do PDF, někam ho pošlu, že jsem něco zdigitalizoval. Zkusili jste někdy pracovat s dokumenty stotisících, které jsou v PDF?
Zeptejte se České správy sociálního zabezpečení. My jsme chtěli jednoduchou věc a řekli jsme. Každý, kdo je 25 let v penzi, dostane tisíc korun navíc, nebo pět set korun. A jaká byla odpověď státu? My nevíme, my to nejsme schopni zjistit. My bychom museli ručně projít 2 dva a půl milionů složek. Protože v každé složce máme napsané, kdy ten člověk odešel do penze. A my v roce 2022 nejsme schopni tak jednoduchý úkon zjistit, kolik lidí odešlo do penze v roce 1997, 98, 99, 2000, 2001. To přece není normální. Nemáme dobře nastavené databáze.
Zase říkám my, abyste nemyslela, že ukazuji prstem jenom na minulé vlády. Ale tohle všechno musíme změnit. Digitalizace má smysl, ale musí být chytře promyšlená. Nesmí to být papír pro papír, digitalizace pro digitalizaci. Ale hlavně to nemohou být PDF formáty. To je úplně k ničemu.
Poslední dotaz pro paní poslankyni Dostálovou. Já ho zopakuji. Jak jste využili data z toho skvělého digitální projektu pro kompenzaci podnikatelů v covidových programech u těch, kteří ty tržby evidovali? Děkuji za odpovědi.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.