Letecká základna není pro ministra obrany Martina Stropnického zcela neznámá. Jejích přepravních služeb využívá od ledna 2014, kdy byl jmenován ministrem obrany. Kromě toho na konci loňského roku otevíral společně s personálem kbelské základny Leteckou záchrannou službu v Jihočeském kraji. Dosud znal ministr základnu a její personál pouze jako cestující, dnešní den proto věnoval oficiální návštěvě a ta byla zaměřena na celkovou prohlídku letiště a jejího zázemí.
O organizaci, struktuře a hlavních úkolech informoval ministra velitel letecké základny plukovník David Klement. Martin Stropnický se dotazoval na stav letecké techniky i průběh školení leteckého personálu. Poté se seznámil mimo jiné i s pracovištěm plánovacího oddělení, které zajišťuje proces jednotlivých letů. Velmi působivá byla návštěva stanoviště řídící letového provozu. „Během jednoho letu se pan ministr zmínil, že ještě nikdy nenavštívil řídící věž. Proto jsme do programu zařadili právě toto místo,“ uvedl plukovník Klement a dodal: „Ale ukázali jsme mu také místa, která nás nesmírně tíží. Některé budovy jsou z dvacátých let, kdy se datuje vznik kbelského letiště a dnes jsou v dezolátním stavu. Jedná se například o stanoviště pro pohonné hmoty nebo sklady.“
Zelená letadla mají přednost
Ministra během návštěvy na kbelském letišti doprovázeli novináři, které zajímala budoucnost dvou letounů Jak-40, jež budou z provozu vyřazeny v průběhu tří let a jejich adekvátní náhrada. „Přiznám se, že vždy budu pro náhradu v kategorii takzvaných zelených letadel, to znamená strojů, které jsou v první řadě pro vojenské použití, ale mají i možnost převážení pasažérů," řekl ministr. Tyto schopnosti mají teď čtyři armádní stroje CASA C-295 M. Zároveň ministr vyzdvihl variabilitu těchto letounů, zejména jejich použití pro MEDEVAC (Medical Evacuation) a převoz pacientů a raněných.
Martina Stropnického od jeho nástupu do funkce doprovází ve vzduchu právě posádky kbelské základny. Nejdál byl zatím ve Washingtonu, v Rio de Janeiru, Tokiu nebo africkém Bamaku. Jako správný ministr si zkusil veškerou vojenskou techniku. Na svých cestách využíval nejen moderní Airbus A-319 CJ, Challenger Cl 601, transportní letoun CASA C-295 M, ale i zastaralejší letoun Jak-40 nebo malý turbolet L-410. V rámci České republiky jej přepravovaly vrtulníky Mi-8 a Mi-17. Na svou leteckou premiéru s ministrem stále čeká vrtulník W- 3A Sokol.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV