Děkuji, velmi rychle zareaguji. Tento bod se jmenuje antivirus A a B, ale jestli jsem to pochopila správně, tak pan předseda Stanjura chce mluvit o C. Je to asi o C, protože jinak bychom se nebavili o odvodech. Dobře, nevadí, pojďme se bavit o všech písmenech programu Antivirus, ale pojďme si to vyjasnit. Já jsem to velmi podrobně vysvětlovala. Pan předseda Stanjura tu nebyl, brali jsme si také dvacet minut pauzu, a řeknu to ještě jednou.
Já rozumím těm případům, a my evidujeme případy, kdy firmy zaplatily o jeden den později pojistné, a díky tomu přicházejí o podporu. A je mi to velmi líto, protože program Antivirus má pomáhat firmám v této velmi složité kritické pandemické době. Myslím si, že se shodneme také na tom, že antivirus je nejlépe funkční protikrizový program. A věřte tomu, že jsme strávili na Ministerstvu práce a sociálních věcí spoustu času tím, aby to byl rychlé, administrativně nenáročný efektivní program, který zachraňuje pracovní místa a který zachraňuje firmy. Nebudu se bavit o tom, že pomohl téměř milionu zaměstnanců A a B, a stovkám tisíc zaměstnancům v C. Ale vysvětlím, proč, a ještě jednou to zopakuji, v tom C proč je to velmi složité.
Pojďme si to tedy říct. Počet podpořených zaměstnavatelů v programu Antivirus C je 128 tisíc. Celkově 750 tisíc zaměstnanců za 13,3 mld. Kč. Nicméně zákon, kterým se stanovuje proces placení pojistného, tak se týkal v té době 327 tisíc žádostí. 327 tisíc. A z těch 327 tisíc bylo 7905, omlouvám se, 7905 k 25. lednu zaplaceno se zpožděním. tzn., 2,4 % případů. Některé z těchto 327 tisíc firem platí pojistné opožděně více či méně pravidelně. Téměř u poloviny podniků byla délka zpoždění větší než dva dny a průměrná délka zpoždění téměř čtyři dny. A zákon v tomto hovoří jasně. Do 20. následujícího měsíce se má platit sociální pojištění, a to stanovuje zákon. Stanovuje to zákon, a je tomu tak velmi dlouho.
A není tomu i jinak v případě programu Antivirus C, protože když jsme tady tento zákon, a je to novela zákona, byla to novela zákona, projednávali, tak nikdo nezpochybňoval ten 20. den v měsíci. A kdybychom chtěli přistoupit ke změně, tak je to změna zákona, a ještě retroaktivně několik měsíců zpět. S některými z vás jsem v posledních měsících komunikovala o tom, zda můžeme přistoupit k celému tomu systému prostřednictvím odstranění tvrdosti zákona. Nejde to.
Hned ještě jednou popíšu ten technický postup. Nelze to udělat, nelze prominout nesplnění podmínek ani formou řízení o odstranění tvrdosti, protože právní úprava, pokud se jedná o fiskální povinnost, žádnou tvrdost, která by se vyskytla při odvodu pojistného, nezná. V oblasti pojistného na sociální zabezpečení tak lze cestou odstranění tvrdosti zákona v odůvodněných případech prominout pouze penále podle ustanovení § 104 písm. ch). Tzn., možné to není, ale nechceme těm firmám, které se vlastně opozdily o den, a ten případ je tragický, který vy vyjmenováváte, tak nechceme je nějakým způsobem likvidovat, ale maximum, co jim můžeme odpustit, tak je právě to penále, a Česká správa sociálního zabezpečení takto přistupuje. Pokud se nejedná o notorické neplatiče, takových případů máme také dost, tak nebudeme po těchto firmách to penále vyžadovat, tak abychom je ještě více nepoškodili.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV