Ministryně Schillerová: Lidé, kteří se dostali do problémů se splácením kvůli epidemii, si zaslouží individuální přístup

20.11.2020 16:40 | Zprávy

Ministryně financí vyzvala poskytovatele nebankovních půjček k aktivní pomoci klientům.

Ministryně Schillerová: Lidé, kteří se dostali do problémů se splácením kvůli epidemii, si zaslouží individuální přístup
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministryně financí Alena Schillerová

Ministryně financí Alena Schillerová písemně vyzvala nebankovní poskytovatele úvěrů, aby vycházeli vstříc klientům, kteří se vlivem epidemie COVID-19 dostali do problémů se splácením. Zástupci bank i největších nebankovních společností přislíbili individuální pomoc dlužníkům během jednání, která vedlo Ministerstvo financí kvůli pokračování nepříznivé epidemiologické situace i po ukončení úvěrového moratoria. Nyní se ministryně obrací také na ostatní nebankovní poskytovatele.

„Se zástupci bank, nebankovních společností i neziskových organizací zabývajících se dluhovým poradenstvím se nám podařilo najít shodu na tom, že si lidé, kteří se dostali do problémů se splácením svých úvěrů v souvislosti s přetrvávající epidemií, zaslouží individuální přístup. Mělo by jím být umožněno splácet po určitou dobu podle jejich finančních možností, a nemělo by na ně být v žádném případě nahlíženo jako na neplatiče,“ upozorňuje místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová.

Česká bankovní asociace vyzvala své členské banky ke společensky odpovědnému přístupu při posuzování žádostí klientů bank o poskytnutí adresných individuálních úlev ve splácení úvěrů ve svém prohlášení ze dne 22. října 2020. Nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů se k aktivní pomoci svým klientům mohou přihlásit prostřednictvím prohlášení, které z iniciativy Ministerstva financí připravily ve vzájemné spolupráci Česká leasingová a finanční asociace, Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů a neziskové organizace Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni.

Individuální dohody s nebankovními poskytovateli úvěrů by měly spočívat především v rozložení sjednaných závazků do většího počtu splátek nebo v možnosti odkladu splátek alespoň po dobu 3 měsíců. Měly by se týkat všech typů úvěrů, na které se vztahovalo zákonné moratorium a u kterých dlužník není v prodlení se splácením. Tento přístup by měli nebankovní věřitelé uplatňovat především u klientů, kteří v období do 31. března 2021 prohlásí či prokážou, že přišli o svůj hlavní příjem nebo se zásadně zhoršila jejich finanční situace.

Dodržování příslibů ze strany bank i nebankovních poskytovatelů úvěrů bude Ministerstvo financí pečlivě monitorovat. Nebudou-li klienti s řešením své individuální situace spokojeni, mohou se s podněty či stížnostmi obracet také na neziskové organizace Člověk v tísni (770 600 800) nebo Poradna při finanční tísni (800 722 722).

„Jako ministryně financí velice oceňuji dohodu s finančním i neziskovým sektorem nad minimálními samoregulačními standardy společensky odpovědného chování. Právě dobrovolná individuální pomoc je cesta, jak ochránit klienty před kolotočem exekucí a insolvencí, což se ve výsledku vyplatí i samotným poskytovatelům úvěrů a společnosti jako celku,“ uzavírá ministryně financí.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ožanová (ANO): Vy tvoříte zákony až tady ve sněmovně

16:21 Ožanová (ANO): Vy tvoříte zákony až tady ve sněmovně

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…