Ministryně Schillerová: V roce 2019 došlo k navýšení příjmů i výdajů, které nebyly v rozpočtu zakomponovány

01.10.2020 14:01 | Zprávy

Projev na 58. schůzi Poslanecké sněmovny 1. října 2020 k Návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019

Ministryně Schillerová: V roce 2019 došlo k navýšení příjmů i výdajů, které nebyly v rozpočtu zakomponovány
Foto: Hans Štembera
Popisek: Alena Schillerová, ministryně financí

Dámy a pánové, dovolte mi,

abych z pověření vlády uvedla návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019.

K 31. 12. 2019 vykázalo hospodaření státního rozpočtu schodek ve výši 28,5 mld. Kč, což byl oproti stejnému období roku 2018 horší výsledek o 31,4 mld. Kč. Ke konci roku 2018 byl potom vykázán přebytek 2,9 mld. Na meziroční srovnání působily toky prostředků z EU a finančních mechanismů tentokrát velmi nepatrně. Hospodaření státního rozpočtu očištěné na příjmové i výdajové straně o tyto prostředky, které jsou ve schváleném rozpočtu zakomponovány s neutrálním dopadem, by skončilo schodkem ve výši 29,2 mld. Kč. Saldo v roce 2018 očištěné o prostředky z EU a finančních mechanismů by bylo schodkové ve výši 3,5 mld. Celkové skutečné příjmy dosáhly 1 523,2 mld. Kč a 101,8 % rozpočtu po změnách. Rozpočet po změnách tak byl překročen o 27,3 mld. Kč. Meziročně celkové příjmy vzrostly o 119,3 mld. Kč, to je o 8,5 %.

Nejvýraznější vliv na překročení i meziroční přírůstek příjmů měly příjmy nedaňového charakteru. V souladu s § 36 rozpočtových pravidel a na základě zmocnění uděleného ministryní financí v § 2 odst. 2 zákona č. 336/2018 Sb., o státním rozpočtu na rok 2019, byl uskutečněn rozpočtově neutrální převod 18,6 mld. Kč z kapitoly VPS prostřednictvím kapitoly OSFA do státních finančních aktiv na zvláštní účet rezervy důchodového pojištění v souvislosti s přebytkem systému důchodového pojištění vykázaného v roce 2018.

Došlo tak k navýšení příjmů i výdajů, které nebylo v rozpočtu zakomponováno. Na překročení rozpočtu se významně podílely i příjmy z aukčního prodeje emisních povolenek, jejichž výše překročila původní plán o 8,7 mld. Kč. Na meziroční růst, nikoli však na plnění, příjmů měl podstatný vliv převod 18 mld. podle zákona o státním rozpočtu, tyto převody byly v roce 2018 nulové. Pokračující pozitivní ekonomický vývoj doprovázený vysokou zaměstnaností, rostoucími výdělky a stále solidním ekonomickým růstem vedl spolu s dopady daňových legislativních úprav k relativně vysokému růstu inkasa daňových příjmů včetně pojistného na sociální zabezpečení o 6,1 %. Zejména nižší než původně očekávaný růst spotřeby domácností však stál za nenaplněním těchto příjmů o 0,7 %, tj. o 9,7 mld. Kč, s dopadem zejména na inkaso DPH, které bylo proti plánu nižší o 2,2 %, tj. o 6,6 mld. Kč.

Celkové skutečné výdaje byly čerpány ve výši 1 551,7 mld. Kč a 101 % rozpočtu po změnách. Rozpočet po změnách tak byl překročen o 15,8 mld. Kč. Meziročně celkové výdaje vzrostly o 150,8 mld. Kč, tj. o 10,8 %. Podíl celkových výdajů na HDP dosáhl v roce 2019 výše 27,5 %, zatímco v roce 2018 to bylo 26,3 %.

Na meziročním růstu se nejvíce podílely výdaje, které nesouvisely s financováním společných programů EU a finančních mechanismů. Tyto výdaje meziročně vzrostly o 135,9 mld., tj. o 10,7 %. Relativně vysoké tempo růstu těchto výdajů bylo z velké části odrazem realizace priorit této vlády. Do růstu sociálních dávek o 45,6 mld. Kč, tj. o 8,2 %, se výrazně promítly výdaje na dávky důchodového pojištění vyšší o 37,7 mld., tj. o 8,7 %, dále také výdaje na dávky nemocenského pojištění vyšší o 5 mld. Kč, tj. o 14,5 %, a příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách vyšší o 3,8 mld. Kč, tj. o 14,4 %. Pokračující zvyšování platů v regionálním školství a také transferů podle zákona o sociálních službách bylo hlavní příčinou zvýšení transferů veřejným rozpočtům územní úrovně o 26,5 mld., tj. o 16,8 %. Platy a související výdaje na úrovni organizačních složek státu meziročně vzrostly 9,8 mld., tj. o 7,3 %. Na růstu běžných transferů státním fondům se nejvíce podílely převody prostředků Státnímu fondu dopravní infrastruktury vyšší o 7,1 mld. a Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu vyšší o 4,2 mld. Kč. Na růstu běžných výdajů se výrazně projevil i již zmíněný převod 18,6 mld. uskutečněný v souvislosti s vypořádáním přebytku důchodového pojištění vykázaného za rok 2018 - dopad ve stejné výši i do příjmů. Naopak meziročně o 1,2 mld. Kč klesly výdaje na obsluhu státního dluhu. Kapitálové výdaje ve výši 139,1 mld. představovaly 102 % rozpočtu po změnách a meziroční růst o 22,7 mld., tj. o 19,5 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mašek (ANO): Bezpohlavní logo Hradce Králové

22:14 Mašek (ANO): Bezpohlavní logo Hradce Králové

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke střetu fotbalových fanoušků s nelibostí primátorky…