Na výstavbu zjednodušeného modelového zpracování Libereckého kraje bylo použito 65 metrů koleji, 850 stromů, 250 figurek, 232 nádražních a pouličních lamp a 87 stavebnic budov.
Slavnostní otevření pro veřejnost, za účasti krajského radního pro dopravu Vladimíra Mastníka a dalších zástupců kraje se uskuteční 29. dubna v 16 hodin.
Malí i velcí návštěvníci tohoto úžasného malého světa tak mohou v současnosti sledovat modelové vlaky již na ohromující ploše 574 čtverečních metrů!
Stavba nového, Libereckého kraje, zabrala podle mluvčího Království železnic Rudolfa Pospíšila modelářům i s přípravou 6 měsíců a ve druhé polovině mohli návštěvníci sledovat postup prací přímo na ploše. Zhruba měsíc pak trvaly souběžné práce na elektrickém propojení a instalace digitálního řízení, které je skryto pod povrchem modelu.
„Jakkoliv je tato část kolejiště jednou z nejmenších, zabírá totiž „pouhých“ 24 m2, což je v měřítku expozice relativně málo, je provedena se stejnou pečlivostí jako předešlých 5 krajů, které jsou již v provozu,“ doplnil mluvčí.
V budovaném zjednodušeném modelu jednotlivých krajů se autoři projektu kolejiště vždy snaží prezentovat to nejdůležitější, především jsou to historické a technické dominanty, převažující průmysl, hlavní železniční uzly a tratě. Liberecký kraj má však oproti ostatním jedno prvenství, kterým je funkční model lanovky na Ještěd, přirozeně v barvách provozovatele a partnera expozice, tedy Českých drah. Nutno doplnit, že nejde o přesný model skutečné lanovky, její výroba by byla časově a technicky velmi složitá. Proto byla použita a upravena funkční modelová stavebnice německé firmy Brawa. Skutečná liberecká lanovka je dnes nejstarší u nás.
Zjednodušené modelové ztvárnění Ještědu s budovou hotelu a vysilače je přirozenou dominantou kraje. Dalším významným prvkem kraje je tramvajová trať Liberec – Jablonec nad Nisou. Tato úzko-rozchodná trať byla vybudována v letech 1947 – 1955 a je nejdelší meziměstskou tramvajovou tratí v republice. Skutečný rozchod je, stejně jako u celé liberecké tramvajové sítě, 1000 mm. Ve většině své trasy je jednokolejná, s ostrovními a bočními výhybnami.
Především tatínkové ocení velký model pivovaru ve Svijanech. Ovšem pivovar zcela jistě není představitelem typického průmyslu kraje. Tím vždy bývala textilní výroba a bižuterie. Takzvaný český „Manchester“ zastupuje v kolejišti dnes již neexistující podnik Textilany, který vznikl konfiskací a sloučením menších továren po roce 1948 a svého času představoval největší vlnařský podnik v Evropě. Sklářství a výroba bižuterie, byly dalšími převažujícími obory v kraji. Tradici výroby bižuterie založil v kraji jablonecký rodák Daniel Swarovski. Z dnešní skupiny Jablonex Group byla však do kolejiště vybrána jedna divize, která se svou produkcí vymyká. Tou je Česká mincovna, jediný podnik na našem území s právem razit oběžné mince. Posledním zástupcem průmyslu kraje jsou, dnes již zaniklé Liberecké automobilové závody - LIAZ. Ty získaly slávu výrobou populárních autobusů RT a RTO a následně nákladních vozů zn. LIAZ. Speciály této značky se úspěšně několikrát účastnily i známé rallye Paříž-Dakar.
Významným krajinným prvkem jsou pískovcové útvary nejstarší CHKO Český ráj a naznačena je i přehrada Harcov. Autoři návrhu nezapomněli ani na již zrušenou Frýdlantskou úzkokolejnou dráhu, na níž mohou zájemci v reálném světě vzpomenout při návštěvě v budově frýdlantského depa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kraj-lbc.cz