Nacher (ANO): Ústavní soud nepracuje s konkrétními daty a čísly

10.04.2025 17:17 | Monitoring

Reakce na nález Ústavního soudu ve věci snížení státní podpory stavebního spoření, publikovaná na svém veřejném facebookovém profilu

Nacher (ANO): Ústavní soud nepracuje s konkrétními daty a čísly
Foto: Hans Štembera
Popisek: Patrik Nacher

Nález ÚS ve věci snížení státní podpory stavebního spoření respektuji. Bytostně však nesouhlasím s jeho závěry ani použitou argumentací. V němý úžas mě přivádí především způsob, jakým ÚS vyhodnotil vzájemný střet důvěry účastníků stavebního spoření ve stabilitu právní úpravy na straně jedné s veřejným zájmem na konsolidaci veřejných financí a snížení deficitu státního rozpočtu na straně druhé. 

Upřednostnění zájmu na „konsolidaci” veřejných financí prostřednictvím snížení výdajů na státní podporu stavebního spoření ve výši zhruba dvou miliard korun ročně (v kontextu celkových výdajů státního rozpočtu činících více než 2220 miliard korun jde o zanedbatelná promile!) na úkor extrémně těžko obnovitelné elementární důvěry občanů ve stabilitu právního systému považuji za opravdu velmi negativní signál celé společnosti, který s sebou přináší potenciál narušení důvěry občanů v celou řadu dalších institutů české právní úpravy. 

Anketa

Je dobře, že máme přímou volbu prezidenta?

hlasovalo: 7444 lidí

Podobně negativním způsobem vnímám rovněž vyhodnocení síly vazby mezi systémem stavebního spoření a právem na bydlení, kterou ÚS označuje za „okrajovou”. ÚS konkrétně uvádí, že „ačkoli část z účastníků stavebního spoření (peněžité prostředky ze systému) bezpochyby využije pro plnění svých bytových potřeb, mnoho z nich tento finanční produkt využije pouze jako státem podporovanou a dotovanou formu spoření”.

Tento svůj závěr, pro posouzení celé věci poměrně zásadní, ÚS nepodkládá žádnými konkrétními statistikami, nepracuje s konkrétními daty a čísly (narozdíl od výše zmiňovaného dopadu snížení výdajů na státní spoření na státní rozpočet jako celek), neví, jak velká část účastníků systému (ne)využívá tento produkt skutečně na důvodovou zprávou k zákonu o stavebním spoření primárně zamýšlený účel, tedy řešení bytových potřeb účastníků.

Přesto ÚS zcela suverénně konstatuje, že jej tímto způsobem využívá pouze „část” účastníků systému, zatímco „mnoho” účastníků jej využívá jiným než zákonodárcem primárně zamýšleným způsobem. A i pomocí tohoto nepřesvědčivého a konkrétními statistikami nepodloženého argumentu podepírá závěr o „poměrně volné” vazbě stavebního spoření a práva na bydlení, která ÚS vedla ke konstatování ústavní konformity relevantního zákonného ustanovení s právem na bydlení… 

Rozebírané rozhodnutí ÚS považuji za nešťastné a argumentačně nepřesvědčivé. Hnutí ANO v případě svého úspěchu v podzimních volbách a účasti v budoucím vládním kabinetu důsledně zváží legislativní změny v parametrech stávající vládou signifikantně narušeného systému nejen stavebního spoření.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Co přesně myslíte tou veřejnou službou?

Když budu déle jak půl roku bez práce, tvrdíte, že pak lidé budou muset nastoupit veřejnou službu. Nemyslíte, že to ale pro řadu nich může být nedůstojné, a že třeba řada z nich za to, že si nemůže najít práci ani nemůže? Netvrdím, že všichni, ale ono najít si slušnou práci není tak snadné a úřady p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babiš (ANO): Pro lidi, pro děti peníze nejsou, na předražené zbraně jsou

12:04 Babiš (ANO): Pro lidi, pro děti peníze nejsou, na předražené zbraně jsou

Projev na 134. schůzi Poslanecké sněmovny 16. dubna 2025 k vládnímu návrhu zákona o poskytování někt…