Ochodnická (TOP 09): Každá látka bude muset projít posouzením Evropské komise

09.10.2024 14:07 | Monitoring

Projev na 29. schůzi Senátu 9. října 2024 k zákonu o návykových látkách

Ochodnická (TOP 09): Každá látka bude muset projít posouzením Evropské komise
Foto: TOP 09
Popisek: Martina Ochodnická

Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři,

já děkuji, že zde mohu představit návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách. Dovoluji si před vás předstoupit jako jedna z předkladatelek poslaneckého návrhu, který řeší problematiku nově příchozích návykových látek na trh. Ráda bych vám tedy sdělila, kdo jsou ti předkladatelé a předkladatelky, protože já jsem pouze jedna z nich. Mezi nimi jen také paní doktorka Zdeňka Němečková Crkvenjaš, paní profesorka Věra Adámková, pan doktor Tom Philipp, paní Mgr. Michaela Šebelová, pan doktor David Kasal a paní poslankyně Klára Kocmanová. Jak jste si jistě všimli, jsou to zástupci všech poslaneckých klubů vyjma SPD, kteří se zapojili do tvorby tohoto návrhu zákona.

Před téměř dvěma lety si někteří z vás jistě vzpomínají na to, že jsem tu stála kvůli nikotinovým sáčkům a rozdávala vám ty puky, abyste se i vy sami mohli seznámit s návykovou látkou, která přišla na trh a dělala problém jak už ve vzdělávacím procesu, kdy nás na ni upozorňovali učitelé a ředitelé škol, ale také rodiče a adiktologové, kteří nevěděli, jak s touto látkou zacházet, protože byla volně dostupná všem v rámci našeho trhu. Právě na nikotinových sáčcích jsme si všichni mohli ověřit, jak bezzubí jsme v této oblasti, v nově příchozích návykových látkách na náš trh, kterých jsou stovky. Jak dlouho trvá změnit legislativu, abychom dosáhli ať už regulace nebo zákazu. A abychom mohli chránit tím pádem ty nejzranitelnější. Kratom, který se stal další látkou, tedy dle legislativy, prosím pěkně, sběratelským předmětem, který se kvůli absenci jakékoli regulace dostal tak blízko našim dětem, že se situace stala neúnosnou. Stejně jako na vás, nepochybuji, že i na vás, se i na nás poslance obraceli rodiče, učitelé, ředitelé, ať situaci řešíme, a to co nejrychleji.

V tu chvíli jsme se jako poslanci, převážně výboru pro zdravotnictví ze všech politických subjektů vyjma SPD, jak jsem již řekla, domluvili, že bychom situaci chtěli a měli řešit. A že půjdeme s připravenou legislativou právě poslaneckým návrhem a požádáme naše ministerstva a naše ministry o podporu tohoto návrhu, který zpracovávalo mnoho kompetentních osob, tedy nikoli my, pouze poslanci.

Zde bych velmi ráda zdůraznila právě tu meziresortní spolupráci, protože bez té by tento návrh nevznikl a určitě by nezískal podporu na půdě Poslanecké sněmovny a vašich dvou výborů, tedy výboru zdravotnického a ÚPV. Tyto organizace, tato ministerstva a tato spolupráce vyžadovala především vyjasnění kompetencí, o kterých zde jistě bude mluvit pan ministr zemědělství Marek Výborný. A také v rámci kompetencí vyřešit kontrolní orgány. Je to jeden z bodů, který se objevoval i v rámci debaty jako nejproblematičtější, tedy vyjasnění kompetencí a vyřešení toho, kdo co bude kontrolovat a co se změní v rámci jednotlivých kompetencí dosud nastavených. Vnímáme to jako předkladatelé, jen bych zde ráda zdůraznila, že jak legislativa sněmovní, tak legislativa senátní zdůraznila, že se nejedná o přílepek. Že vyjasnění kompetencí je nutnou součástí tohoto návrhu zákona, se kterým mezi vás přicházím.

A teď bych velmi ráda zdůraznila ty všechny, a poděkovala jim, i vaším prostřednictvím, za to, že na tomto návrhu zákona spolupracovali a dokázali se dohodnout a ten návrh tady je. Je to především ministerstvo zdravotnictví, Státní zdravotní ústav a hlavní hygienička ČR Barbora Macková. Také ministerstvo zemědělství a Státní zemědělská a potravinářská inspekce, ministerstvo průmyslu a obchodu, které řešilo regulaci reklamy. A také orgán, který stál úplně na počátku a měl tento návrh zákona předpřipravený a pracoval na něm dlouho, a to byl odbor protidrogové politiky Úřadu vlády, který samozřejmě byl celou dobu u toho. A já děkuji všem, kteří se toho účastnili.

Kromě samotného zákona o návykových látkách se tato novela propisuje i do mnoha dalších. Měníme tímto návrhem 10 zákonů a pět prováděcích předpisů, což je opravdu velké množství. A i doba, kterou jsme potřebovali na zpracování a vydiskutování všech těchto oblastí, byla více než dvouletá. Mezi měněné zákony patří zákon o regulaci reklamy, zákon o potravinách a tabákových výrobcích, zákon o ochraně veřejného zdraví, zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákon o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, zákon o správních poplatcích, zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, zákon o službách platforem pro sdílení videonahrávek a také trestní zákoník. To jsou všechno normy, které se musí změnit nějakým způsobem proto, aby tento návrh zákona mohl vejít v platnost, později v účinnost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Majerová (Trikolora): Na to člověk nemusí být ekonom...

18:05 Majerová (Trikolora): Na to člověk nemusí být ekonom...

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k reakcím ekonomů na prohlášení Petra Fialy, že Češi…