Pastuchová (ANO): Zvýší se riziko vzniku korupčního prostředí

03.05.2024 17:04 | Zprávy

Projev na 101. schůzi Poslanecké sněmovny k návrhu poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Věry Adámkové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách.

Pastuchová (ANO): Zvýší se riziko vzniku korupčního prostředí
Foto: archiv poslankyně
Popisek: poslankyně Mgr. Jana Pastuchová (ANO)

Děkuji, pane předsedající. Já zde vystoupím k jedné věci, a to že samozřejmě my jsme zpočátku vítali tuto snahu. Byli připodepsáni nebo jsou připodepsáni i naši kolegové poslanci. Ale moc nás mrzí, a nevím, jestli je to tady opravdu pravidelným zvykem, a mrzí mě, že to ani paní předkladatelka, zástupkyně předkladatelů, nezmínila, protože na výboru pro zdravotnictví se právě kvůli tomu debata hodně, hodně prodloužila. A my jsme pro usnesení ruku nezvedli, protože tak nějak náhodou byl do tohoto zákona o návykových látkách, který je zde vyzdvihován, jak to bude skvělé... Ano, bude. Ale v komplexním pozměňovacím návrhu se náhle objevilo něco, co tam vůbec nepatří, ale vůbec. A vůbec nerozumím tomu, proč při poslaneckém návrhu, kdy čekám, že to by měl předložit pan ministr zdravotnictví ve spolupráci s ministrem zemědělství, tak o tom nepadlo ani slovo. Kdyby si toho náš kolega poslanec nevšiml, tak prostě já věřím, že vy si to stejně prohlasujete. A já jsem tady opravdu už nějakou dobu, a v minulém volebním období se to tady řešilo několikrát, a já vám řeknu tedy, o co jde.

Do toho návrhu o návykových látkách se najednou dostaly změny při kontrolách ohledně stravovacích služeb.

Já vám řeknu - kdo o tom nic neví - současný stav. Já jsem si k tomu nechala udělat nějaký rozbor, abych opravdu zde přečetla něco, jak to funguje teď, a rozebrala to, co je v tom, co je schováno, schováno v komplexním pozměňovacím návrhu poslaneckém. Takže současný stav. Dozor nad zařízeními stravovacích služeb je od roku 2015 nesystémově na základě požadavku vedení SZPI a resortu MZE České republiky rozdělen mezi krajské hygienické stanice a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí v poměru 50 % zařízení krajské hygienické stanice a 50 % SZPI kompetenční mezirezortní dohodou. Krajská hygienická stanice podle současného klíče dozoruje především provozovny, kde je vyšší riziko vzniku onemocnění po konzumaci pokrmů z hlediska hodnocení zdravotních rizik, a SZPI provozovny, kde je toto riziko výrazně nižší, což jsou výčepy, bary, herny a jiné.

Navrhované změny převodu kompetencí na SZPI. Krajská hygienická stanice bude nadále šetřit příčiny poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin, neboť segment stravovacích služeb je z hlediska výskytu alimentárních onemocnění dlouhodobě nejrizikovější a jeho pravidelná kontrola ze strany krajské hygienické stanice jako orgánu ochrany veřejného zdraví je nezbytná. Převodem kompetencí by došlo zejména ke ztrátě kontinuity dozorové činnosti krajské hygienické stanice v provozovnách stravovacích služeb a následně logicky ke ztížení výkonu dozoru při šetření alimentárních onemocnění v provozovnách, které nebude krajská hygienická stanice běžně dozorovat, což může mít za následek ztížení epidemiologického šetření, neznalost stavu provozoven, zejména rozsahu a charakteru činnosti, technologického vybavení, provozně hygienického členění a podobně.

Právě při šetření epidemického výskytu onemocnění je důležitá především rychlost reakce a schopnost získat co nejvíce informací o situaci, především z hlediska zdravotního stavu zaměstnanců i spotřebitelů. To je i důvod, proč součástí týmu, který šetření provádí, je vždy epidemiolog, kterým SZPI nedisponuje, který jako jediný má možnost získat a hodnotit informace o zdravotním stavu, což není v případě dozoru SZPI možné. Nebude vůbec odstraněna duplicita kontrol u provozovatelů, o které se mluví jako o jednom z hlavních důvodů navrhované změny, neboť krajské hygienické stanice budou i nadále v provozovnách kontrolovat problematiku kouření, pracovního prostředí, výrobků pro styk s potravinami, ubytování i zásobování pitnou vodou. Paradoxně si však při těchto kontrolách nebudou všímat nedostatků v provozní hygieně. Z tohoto pohledu se naopak jeví jako účelné a logické, aby veškerý dozor byl svěřen krajské hygienické stanici a SZPI byla z tohoto řetězce vypuštěna.

Nedojde k uváděné úspoře finančních prostředků, protože finanční náklady na zaměstnance krajské hygienické stanice jsou historicky nižší než na zaměstnance SZPI zhruba o dva až tři tisíce měsíčně na osobu, to je zhruba 10 milionů ročně, navíc ze státního rozpočtu pro nových 80 míst, které SZPI bude požadovat, byť se v tuto chvíli může uvádět, že žádné navýšení míst a prostředků resort nevyžaduje, pokud by došlo k přesunu kompetencí na SZPI. Logicky lze očekávat i požadavek, že Ministerstvo zemědělství (?) dojde na převod míst a prostředků na platy. Není vůbec reálné, aby se stejným počtem zaměstnanců SZPI zajistila nárůst dozoru o 50 %, který by přebral z krajské hygienické stanice.

Zvýší se riziko vzniku korupčního prostředí, a to z důvodu nově navrhovaného monopolního modelu kontroly celého řetězce potravin orgány dozoru Ministerstva zemědělství, které schvaluje a přiděluje dotace v oblasti výroby potravin, pokrmů, a současně se tím ohrožuje nestrannost a nezávislost výkonu dozoru. Koncept dozoru nad veřejným stravováním ze strany SZPI je od základu chybný a neodborný a bohužel často i účelově veřejně argumentovaný. Přesun dozorových kompetencí má nejen negativní dopad na státní rozpočet, ale zvyšuje administrativní zátěž podnikatelů. Dále také nenávratně boří historicky zavedený a funkční model komplexního zdravotního dozoru, budovaný v České republice po desetiletí. Dozor nad stravovacími službami je přitom plně harmonizován a patří k výkladním skříním krajské hygienické stanice - takto je to vnímáno i veřejností.

Tak já bych čekala třeba, kdybych neuvedla, že jde o část komplexního pozměňovacího návrhu, že mě pan předsedající napomene, že nemluvím k věci, protože je to zákon o návykových látkách, poslanecký návrh o návykových látkách, kde se opravdu řeší závažné věci - a najednou šup, ani zmínka o tom, ani od paní předkladatelky, což mě velice mrzí, protože ví, jaká byla diskuse na zdravotním výboru, a že jsme se proti tomu vymezovali, jste tam dali takto závažnou věc, kterou bych předpokládala, že předloží opravdu některé z ministerstev, nebo nám aspoň pan ministr zdravotnictví Válek přijde na zdravotní výbor a vysvětlí nám to. Ale tohle prošlo tak strašně tichoučce, nikdo k tomu nic neřekl.

Takže já se vám tady, kdo nezná, řekla pro a proti a je opravdu na vás, jestli do zákona o návykových látkách schválíte i tuto velice závažnou věc, která se může týkat i zdraví našich občanů. Děkuju.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

10:21 Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prohlášení premiéra Fialy o vyrovnání českých a něm…