Děkuji, pane předsedající. Já zde vystoupím k jedné věci, a to že samozřejmě my jsme zpočátku vítali tuto snahu. Byli připodepsáni nebo jsou připodepsáni i naši kolegové poslanci. Ale moc nás mrzí, a nevím, jestli je to tady opravdu pravidelným zvykem, a mrzí mě, že to ani paní předkladatelka, zástupkyně předkladatelů, nezmínila, protože na výboru pro zdravotnictví se právě kvůli tomu debata hodně, hodně prodloužila. A my jsme pro usnesení ruku nezvedli, protože tak nějak náhodou byl do tohoto zákona o návykových látkách, který je zde vyzdvihován, jak to bude skvělé... Ano, bude. Ale v komplexním pozměňovacím návrhu se náhle objevilo něco, co tam vůbec nepatří, ale vůbec. A vůbec nerozumím tomu, proč při poslaneckém návrhu, kdy čekám, že to by měl předložit pan ministr zdravotnictví ve spolupráci s ministrem zemědělství, tak o tom nepadlo ani slovo. Kdyby si toho náš kolega poslanec nevšiml, tak prostě já věřím, že vy si to stejně prohlasujete. A já jsem tady opravdu už nějakou dobu, a v minulém volebním období se to tady řešilo několikrát, a já vám řeknu tedy, o co jde.
Do toho návrhu o návykových látkách se najednou dostaly změny při kontrolách ohledně stravovacích služeb.
Já vám řeknu - kdo o tom nic neví - současný stav. Já jsem si k tomu nechala udělat nějaký rozbor, abych opravdu zde přečetla něco, jak to funguje teď, a rozebrala to, co je v tom, co je schováno, schováno v komplexním pozměňovacím návrhu poslaneckém. Takže současný stav. Dozor nad zařízeními stravovacích služeb je od roku 2015 nesystémově na základě požadavku vedení SZPI a resortu MZE České republiky rozdělen mezi krajské hygienické stanice a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí v poměru 50 % zařízení krajské hygienické stanice a 50 % SZPI kompetenční mezirezortní dohodou. Krajská hygienická stanice podle současného klíče dozoruje především provozovny, kde je vyšší riziko vzniku onemocnění po konzumaci pokrmů z hlediska hodnocení zdravotních rizik, a SZPI provozovny, kde je toto riziko výrazně nižší, což jsou výčepy, bary, herny a jiné.
Navrhované změny převodu kompetencí na SZPI. Krajská hygienická stanice bude nadále šetřit příčiny poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin, neboť segment stravovacích služeb je z hlediska výskytu alimentárních onemocnění dlouhodobě nejrizikovější a jeho pravidelná kontrola ze strany krajské hygienické stanice jako orgánu ochrany veřejného zdraví je nezbytná. Převodem kompetencí by došlo zejména ke ztrátě kontinuity dozorové činnosti krajské hygienické stanice v provozovnách stravovacích služeb a následně logicky ke ztížení výkonu dozoru při šetření alimentárních onemocnění v provozovnách, které nebude krajská hygienická stanice běžně dozorovat, což může mít za následek ztížení epidemiologického šetření, neznalost stavu provozoven, zejména rozsahu a charakteru činnosti, technologického vybavení, provozně hygienického členění a podobně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.