„Potřebujete poradit, jak přeorientovat region závislý na uhlí novým směrem? Snažíte se o digitalizaci státní správy? Připravujete velkou systémovou reformu sociálních dávek? S tímhle TSI dokáže státům pomoci, protože takový úkol může snadno přesáhnout kapacitu jednotlivé země. Nástroj pro technickou podporu vám dá přístup k radám i finanční podpoře a umožní potřebné reformy reálně provést,“ vysvětluje Peksa.
„Odsouhlasením návrhu jsme zavedli širokou transparenci TSI a nutnost zveřejňování výsledků a zpracovaných v rámci TSI. A nejen to – veřejné by měly být i všechny studie, softwarové nástroje a další vedlejší produkty, jako třeba specializovaný výzkum. Nástroj se dle Parlamentu měl řídit zásadou ‚veřejné peníze, veřejné výsledky‘. U nástroje pro podporu reforem veřejné správy to vnímám jako naprostou nutnost: občané mají právo vědět, na základě jakých dat, ve spolupráci s kým a proč dojde v jejich státě ke změnám,“ dodává Peksa.
Tyto principy ale narazily na odpor členských států v Radě. Výsledkem je kompromis, ve kterém se mohou státy rozhodnout mnoho podkladů nezveřejnit a prohlásit je za citlivé. To Peksa považuje za velmi nešťastné z pohledu národních států. Transparence státního aparátu a zahrnování občanů do rozhodnutí totiž podle něj nejsou hrozby, ale cesta k efektivnější správě společných věcí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV