Piráti: Babišovo jízdné zdarma? Populismus za cenu přeplněných spojů a nedostatku peněz na dopravu

15.03.2018 7:35 | Zprávy

Premiér Andrej Babiš nedávno představil plánované zlevnění jízdného ve vlacích a autobusech pro mládež a seniory. Přestože nakonec nepůjde o jízdné zdarma, ale oslevu ve výši 75 % ceny, daňové poplatníky opatření přijde asi na 6 miliard.

Piráti: Babišovo jízdné zdarma? Populismus za cenu přeplněných spojů a nedostatku peněz na dopravu
Foto: Česká pirátská strana
Popisek: Česká pirátská strana, logo

Piráti slevu považují za nesystémovou a hlavně nepromyšlenou. Nebyla totiž součástí návrhu státního rozpočtu. Kde chce tedy ministerstvo dopravy oněch 6 miliard vzít, se neví. Piráti navrhují místo skokových slev pro určité skupiny obyvatel, raději snížit nebo rovnou zrušit daň z jízdenek. Tím by se zlevnilo jízdné pro všechny. Další variantou je také zavedení daňových odpočtů na jízdné ve veřejné hromadné dopravě.

Státem dotované štědré slevy by podle Babiše mělo stanovovat nařízení vlády, nikoliv zákon. Očekávaný výpadek 6 miliard tedy nebude muset odsouhlasit Parlament. Ačkoliv jde o výrazný zásah do rozpočtu ministerstva dopravy, během jeho sestavování před čtyřmi měsíci se o něm Andrej Babiš, ani nikdo z vlády, nezmínil. „Piráti tento krok považují za neuvážený způsob, jak nasbírat politické body. Investice do modernizace železniční i dálniční sítě zaostávají, na opravy silnic nejsou peníze. Teď chce ale vláda rozdávat miliardy ročně na slevách. Bohužel nic není zadarmo a ty peníze budou chybět,” upozorňuje na dopady slev David Witosz, pirátský garant pro oblast dopravy.

Jelikož bude stát cenu jízdného dorovnávat dopravcům do tzv. běžné ceny, není také jasné, jak chce vláda zamezit tomu, aby dopravci běžnou cenu jízdného uměle nenavyšovali a netěžili ze státních garancí doplatků. Dalším problém je riziko přetížení některých vlakových i autobusových spojení.

„Už dnes existuje řada spojů, které jsou chronicky přetížené. Vláda nemá v rukou žádné analýzy a nemůže s jistotou říci, o kolik procent díky slevám zejména pro studenty naroste počet cestujících na té či oné lince. Určitě to nebude rovnoměrné. Běžní cestující se tak mohou dočkat zdražení jízdného a ještě navíc snížení komfortu v přeplněných vlacích i autobusech,” upozorňuje na možné důsledky slev pirátský poslanec a místopředseda podvýboru pro dopravu PS PČR Ondřej Polanský.

Dalším problémem, na který Piráti poukazují, je zahrnutí slev do systémů integrované dopravy. Ty většinou fungují tak, že zaplatíte měsíční paušál, a pak už jezdíte po městě a okolí zdarma autobusy, tramvajemi, ale i příměstskými vlaky. “Hrozí nám pěkný tarifní zmatek. Vláda se o zakomponování slev do integrovaných systémů dopravy zmiňuje jen vágně a není vůbec jasné, jak konkrétně se to bude realizovat,” dodává David Witosz. Piráti proto přicházejí s vlastním návrhem. „My bychom šli cestou snížení daně na jízdné, z nynějších 15 % klidně až na nulu. Jednak je to administrativně nenáročné a spravedlivé pro všechny, jednak bychom se vyhnuli negativním dopadům, které na současný poměrně dobře fungující systém veřejné dopravy bude mít skokové snížení pro vybranou cílovou skupinu,” doplňuje Pirát Polanský.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hroza (TOP 09): Do infrastruktury investuje Pražská vodohospodářská společnost více než tři miliardy

23:08 Hroza (TOP 09): Do infrastruktury investuje Pražská vodohospodářská společnost více než tři miliardy

Rada hl. m. Prahy projednala roční plán obnovy, rekonstrukce, modernizace a rozvoje vodohospodářskéh…