Piráti slevu považují za nesystémovou a hlavně nepromyšlenou. Nebyla totiž součástí návrhu státního rozpočtu. Kde chce tedy ministerstvo dopravy oněch 6 miliard vzít, se neví. Piráti navrhují místo skokových slev pro určité skupiny obyvatel, raději snížit nebo rovnou zrušit daň z jízdenek. Tím by se zlevnilo jízdné pro všechny. Další variantou je také zavedení daňových odpočtů na jízdné ve veřejné hromadné dopravě.
Státem dotované štědré slevy by podle Babiše mělo stanovovat nařízení vlády, nikoliv zákon. Očekávaný výpadek 6 miliard tedy nebude muset odsouhlasit Parlament. Ačkoliv jde o výrazný zásah do rozpočtu ministerstva dopravy, během jeho sestavování před čtyřmi měsíci se o něm Andrej Babiš, ani nikdo z vlády, nezmínil. „Piráti tento krok považují za neuvážený způsob, jak nasbírat politické body. Investice do modernizace železniční i dálniční sítě zaostávají, na opravy silnic nejsou peníze. Teď chce ale vláda rozdávat miliardy ročně na slevách. Bohužel nic není zadarmo a ty peníze budou chybět,” upozorňuje na dopady slev David Witosz, pirátský garant pro oblast dopravy.
Jelikož bude stát cenu jízdného dorovnávat dopravcům do tzv. běžné ceny, není také jasné, jak chce vláda zamezit tomu, aby dopravci běžnou cenu jízdného uměle nenavyšovali a netěžili ze státních garancí doplatků. Dalším problém je riziko přetížení některých vlakových i autobusových spojení.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV