Piráti: “Invaze nekvalifikovaných” do škol opravdu hrozí?

27.12.2020 15:17 | Zprávy

Stanovisko Pirátů k novele zákona o pedagogických pracovnících

Piráti: “Invaze nekvalifikovaných” do škol opravdu hrozí?
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Pirátská vlajka

Jaké změny novela zákona o pedagogických pracovnících přináší?

Návrh novely zákona předložený vládou obsahuje řadu změn, které upravují podmínky pro výkon učitelské profese a další profesní rozvoj učitelů. Tou nejzásadnější a nejvíce diskutovanou změnou je úprava, která by umožnila, aby se na druhém stupni základních škol a na středních školách mohli profesi učitele věnovat i lidé s vysokoškolským vzděláním, kteří nejsou absolventy oborů s pedagogickým zaměřením. Ředitel školy by mohl v takových případech nekvalifikovanému učiteli uznat předpoklad kvalifikace na dobu 3 let. Nekvalifikovaný učitel by tak měl dostatečný prostor na to, aby si požadovanou kvalifikaci doplnil.

Získání potřebné praxe by bylo zároveň podpořeno v rámci tzv. adaptačního období, během kterého by po dobu dvou let začínající učitelé dostávali podporu ze strany školy a průběžnou zpětnou vazbu od zkušenějších kolegů.

Vláda předložila Sněmovně návrh zákona v červnu 2019 a nyní se dostává do závěrečné fáze schvalování.

Proč se Piráti rozhodli návrh zákona podpořit?

Vládní návrh zákona jsme se rozhodli podpořit z několika důvodů:

  1. Ředitelé škol se dlouhodobě potýkají s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. To potvrzují i výsledky mimořádného šetření ministerstva školství z roku 2019 (ZDE). Školy (bez ohledu na stupeň poskytovaného vzdělání) mají problém sehnat kvalifikovaného pracovníka v 66 % případů. Vzhledem k poměrně vysokému průměrnému věku učitelů lze navíc předpokládat, že se výhledově bude jejich nedostatek prohlubovat. Z výsledků šetření vyplývá, že by školy v horizontu 5 let potřebovaly zajistit kvalifikované učitele na pokrytí téměř 12 tis. úvazků.
    Z výzkum, realizovaného Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity v letech 2014–2017 (ZDE), navíc vyplývá, že Česká republika patří mezi země, které se potýkají s problémem odchodu začínajících učitelů. Dle výsledků výzkumu zvažovalo odchod ze školství téměř 10 % učitelů na základních školách (za optimální lze považovat 5 %).
    V souvislosti s nedostatkem kvalifikovaných učitelů se hodně volá po tom, aby se vytvářely podmínky pro zapojení absolventů s pedagogickým zaměřením, kteří již z učitelské profese odešli nebo učit v regionálním školství nikdy nezačali. To by bylo samozřejmě ideální, ale je třeba si uvědomit, že se to netýká jen platů, ale i dalších oblastí (zlepšování klimatu na školách, snižování administrativní zátěže, posilování metodické podpory, rozšiřování a zkvalitňování dalšího profesního rozvoje), které nelze vyřešit okamžitě.
  2. Již dnes mohou školy na přechodnou dobu nekvalifikované učitele zaměstnávat. Návrh zákona v tomto ohledu de facto legalizuje stav, který v současnosti na řadě škol panuje.
  3. O přijetí nekvalifikovaného uchazeče rozhoduje ředitel školy. Ten je plně kompetentní k tomu, aby posoudil, zda uchazeč má, či nemá předpoklady pro to stát se dobrým učitelem. Pokud se na pozici učitele přihlásí kvalifikovaný a nekvalifikovaný uchazeč, lze předpokládat, že ředitelé škol budou volit spíše toho kvalifikovaného (a to i z hlediska posouzení nákladů na “zapracování” uchazeče a jeho další profesní rozvoj). Novela zákona tak reálně může pomoci především v situaci, kdy se na pozici učitele žádný kvalifikovaný uchazeč nepřihlásí.
  4. Zastáváme názor, že možnost stát se dobrým učitelem nemají pouze absolventi vysokých škol s pedagogickým zaměřením. Je však naprosto zásadní, jak bude zajištěna profesní příprava zájemců mimo obor a její kvalita, jak budou nastaveny a zajištěny podmínky pro adaptační období (systémová podpora pro začínající učitele) a pro uvádějící učitele, kteří by měli vykonávat roli mentora a poskytovat podporu nově příchozím kolegům. Je třeba zdůraznit, že uvedené podmínky jsou nad rámec tohoto zákona.
  5. Zákon o pedagogických pracovnících ukládá učitelům i dalším pedagogickým pracovníkům povinnost se při výkonu profese dále vzdělávat. Tedy i nekvalifikovaní učitelé se budou muset účastnit dalšího vzdělávání za účelem doplnění a prohloubení kvalifikace.

Zároveň bychom chtěli zdůraznit, že se k vládnímu návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících rozhodně nestavíme zcela nekriticky. Některé dílčí návrhy v novele považujeme za rizikové. Nesouhlasíme například s vyjmutím akreditací vzdělávacích programů v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Proces akreditace vzdělávacích programů je třeba vnímat jako určitou garanci kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, která je zcela zásadní pro zlepšení a posilování kvality vzdělávání v regionálním školství.

V rámci novely zákona jsme předložili několik pozměňovacích návrhů
(k dispozici ZDE)

Předložili jsme například návrh, aby byly platy pedagogických pracovníků navázány na průměrnou mzdu a byly navýšeny minimálně na 130 % průměrné mzdy. Návrh by umožnil:

  • Vyšší předvídatelnost pohybu platů, zohlednění vývoje ekonomické situace a pohybu průměrné nominální mzdy v ČR.
  • Zlepšení platových podmínek začínajících pedagogických pracovníků, nárůst platů v prvních 10 letech praxe, čímž bude zároveň posílena atraktivita profese.
  • Vyšší platy v předškolním vzdělávání, které bylo dlouhodobě finančně poddimenzované.

Dále jsme například předložili:

  • Návrh na začlenění pozice sociálního pedagoga do zákona. Sociální pedagog se zaměřuje na sociální a výchovné aspekty vzdělávání a hraje významnou roli v předcházení sociálně patologickým jevům. Přestože je tato důležitá pozice dlouhodobě zmiňována v různých strategických a koncepčních dokumentech, dodnes existuje zcela mimo legislativní rámec.
  • Upravení podmínek pro uznání předpokladu odborné kvalifikace pro studenty s pedagogickým zaměřením, kteří jsou zaměstnanci škol (vládní návrh tuto důležitou skupinu zcela opomenul).
  • Možnost zajištění výuky předmětu v cizím jazyce rodilými mluvčími. Zapojení rodilých mluvčích do výuky předmětů v cizím jazyce by rovněž podpořilo posilování jazykových kompetencí žáků.

Opravdu hrozí “invaze nekvalifikovaných” do škol?

Vzhledem k tomu, že z profese nemalá část učitelů odchází, nelze očekávat, že by byl s případným schválením novely zákona zájem o učitelství mezi absolventy vysokých škol z jiných oborů enormní. Návrh novely zákona by nicméně mohl usnadnit vstup do profese lidem, kteří mají o učitelství skutečně zájem a jsou ochotni si potřebnou kvalifikaci doplnit.

Lukáš Bartoň, Martin Úlovec, Daniel Mazur

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Můžete se k tomu vyjádřit?

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Vydirani-Urednik-popsal-co-provadel-Pirat-Hrib-kvuli-milionovym-fakturam-761522 Nemáte dojem, že je to na rezignaci? A jestli je to křivé obvinění, tak se přeci můžete bránit soudně, když tak neučiníte, tak je to podle mě důkaz, že je to pravda

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šmarda (SOCDEM): Smíšené pocity. Jinak to nazvat nejde

22:14 Šmarda (SOCDEM): Smíšené pocity. Jinak to nazvat nejde

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výsledkům voleb.