Piráti varují před nebezpečným vládním plánem zavést digitální daň ve výši sedmi procent. Dnes tento úmysl potvrdil Rozpočtový výbor. Koaliční poslanci nepodpořili žádný z návrhů na snížení daně či odložení její platnosti na další rok. Ostatní evropské státy zavádí daň nejvýše pět procent. Český vládní postup je pro Piráty nepříjemným překvapením také kvůli výrokům ministryně financí. Ta pro média ještě na začátku tohoto měsíce prohlásila, že plánuje navrhnout snížení připravované digitální daně ze sedmi na pět procent i odložení daně. Za předpokladu, že tyto návrhy podpoří koalice.
Piráti přitom digitální daň samotnou podporují. „Firmy jako Google, Amazon, Facebook a Apple mají z evropských trhů obrovské zisky. Daně ale odvádí hlavně v daňových rájích, které mají nízké daně ze zisku firem. Například v Irsku nebo Lucembursku. Naopak evropské společnosti musí hrát podle pravidel a platit daně ve státě podnikání, a ne tam, kde je to výhodné,“ vysvětluje poslanec Jan Lipavský. „Faktem zůstává, že současná situace není fér vůči domácím společnostem. Například náš Seznam odvádí v Česku na dani z příjmů několik set milionů, konkurenční Google odvádí třicetkrát méně. Chceme narovnat konkurenční prostředí, ale vyhnout se extrému. Budeme proto s Piráty na plénu Poslanecké sněmovny usilovat o snížení daně a v ideálním případě i její odložení na příští rok,“ dodává.
Podle Pirátů by ale uvalení národní digitální daně nemělo být konečným řešením, pouze provizorním. „Už v únoru 2019 jsem požádal Ministerstvo financí, aby začalo připravovat národní legislativu, která měla primárně podpořit snahy o nalezení mnou preferované mezinárodní dohody ohledně daně z digitálních služeb nadnárodních korporací na úrovni EU nebo OECD. Při předložení vládní verze jsem upozornil, že daň sedm procent z obratu je nejvyšší ze států EU a mohla by pro některé společnosti znamenat efektivní míru zdanění i více než sto procent zisku. I s ohledem na geopolitickou situaci opakovaně navrhují, aby sazba byla maximálně na úrovni jiných členských států. Na daň z digitální reklamy zavádí nejvíce Rakousko – pět procent, a na využití mnohostranného digitálního rozhraní zavádí nejvíce Francie – tři procenta. Pokud nedojde k úpravám, může zavedení daně způsobit českým občanům více škody než užitku,“ říká poslanec Tomáš Martínek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV