Podstawka (ANO): Tramvaje pojedou okolo šikmého kostela za deset let

08.10.2022 14:58 | Zprávy

Původně vypadala vize pravidelné tramvajové dopravy mezi Ostravou a Karvinou jako nereálný předvolební slib.

Podstawka (ANO): Tramvaje pojedou okolo šikmého kostela za deset let
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Jenže projekt už získal studii proveditelnosti a města na trase schvalují memoranda, tedy nezávazná prohlášení, o spolupráci při přípravě, zhotovení a provozu rychlodráhy. 

„Tramvajová trať bude mít pozitivní vliv na ekonomiku kraje a čistotu ovzduší, navíc region zatraktivní. Chceme totiž oživit místa, která dříve patřila těžbě uhlí," nastínil možné přednosti dráhy krajský náměstek pro dopravu Radek Podstawka.

Projekt byl původně svázán zejména s ODS, protože před krajskými volbami v roce 2016 s plánem přišel občanský demokrat Jakub Unucka, nyní také náměstek na hejtmanství.

Jak MF DNES už letos v květnu informovala, trasa doznala zásadní změny, když původně zamýšlený Havířov nahradila Orlová. Podle zatím známých podrobností by se na trati dlouhé 26 kilometrů mělo využít stávajících dopravních koridorů a hornických železničních vleček. V Ostravě má dráha začínat na Hranečníku, povede okolo ZOO, soupravy pak mají zamířit k Rychvaldu, projely by Starým náměstím v Orlové, poté okolo známého poddolovaného karvinského šikmého kostela a další konečná bude na třídě 17. listopadu v Karviné.

„Další etapy pak budou pokračovat do Orlové-Lutyně, v budoucnu je ve hře i napojení na Havířov," poznamenala krajská mluvčí Nikola Birklenová.

Stávající vlečky jsou využity i kvůli snadnějšímu majetkovému vypořádání a naplnění nutných dopravních omezení. „Tramvaje samozřejmě nebudou jezdit po starých kolejích. Bude se jednat o novou moderní dvoukolejnou rychlodráhu s osmdesátikilometrovou rychlostí mimo zástavbu. Tramvaje by mohly jezdit v desetiminutových intervalech," přiblížil Podstawka.

Studii proveditelnosti připravila krajská společnost Moravskoslezské investice a development (MSID), jež má za úkol vytvářet v regionu podmínky pro investice. „Zvýšení mobility pracovní síly, urychlení komunikačních vazeb a propojení obyvatel může v budoucnu zcela jistě znamenat výhodu při lákání investorů zajímajících se o náš kraj," vysvětlil zapojení MSID předseda představenstva společnosti Václav Palička.

MSID chce co největší spoluúčast veřejnosti, proto například připravuje se studenty architektury možnost ovlivnění vzhledu některých tramvajových zastávek. „Například ta u šikmého kostela by mohla být hodně zajímavá," uvedl Palička.

Memorandum jako první schválili ostravští zastupitelé. „Z velké části se bude sice jednat o krajský projekt, ale trať by měl provozovat Dopravní podnik Ostrava," prozradil ostravský námětek primátora pro dopravu Miroslav Svozil.

Odhady zahájení provozu i nákladů na trať se v čase různí. Původně se počítalo s termínem prvních jízd v roce 2030, nyní se začátek odhaduje na rok 2032, a to však jen při bezproblémové přípravě i stavbě.

Co se týče financí, podle studie proveditelnosti by trať při současných cenách ve stavebnictví mohla stát zhruba 7 miliard korun. V minulosti se však odhady pohybovaly na úrovni až patnácti miliard korun, a to včetně nového depa pro tramvaje a pořízení nových souprav. Kraj chce nutné peníze sehnat z evropských rozvojových projektů, o pomoc požádá i stát.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kocmanová (Piráti): Peníze z emisních povolenek se musí vrátit k lidem, současný návrh není řešením

13:09 Kocmanová (Piráti): Peníze z emisních povolenek se musí vrátit k lidem, současný návrh není řešením

Téma emisních povolenek, které dnes projednává Poslanecká sněmovna, vzbuzuje obavy. A naprosto pocho…