Zrychlí se vyvlastňování, zároveň se ale poměrně významně rozšíří okruh staveb, pro který bude tento zrychlený a snazší postup vyvlastňování platit. Nepůjde přitom jen o klíčové dopravní tepny, ale také o infrastrukturu čistě komerční, tedy například elektrické či plynové vedení nebo optické kabely. „Majitelé pozemků a nemovitostí, které by takové stavbě stály v cestě, tak mohou pocítit, jak ji ve veřejném zájmu stát zrychleně vyvlastňuje pro soukromé účely. Piráti připravují řadu pozměňovacích návrhů, které nastavují vztah států a vlastníků nemovitostí férověji,” říká pirátský poslanec Ondřej Polanský.
Stávající návrh liniového zákona tak podle Ondřeje Polanského řeší spíše důsledky než skutečné příčiny průtahů při stavebních řízeních u infrastrukturních staveb. „Z našeho pohledu by se měl klást největší důraz právě na komunikaci s občany a precizní přípravu staveb. Místo toho se vláda snaží urychlit řízení tím, že přesně pro tyto oblasti nedá prostor. Za rychlost ale pak můžeme zaplatit zpackanými stavbami za miliardy, které budou postaveny natruc občanům, podle starých plánů a potřeb, které už neplatí,” dodává Polanský.
Podobný “silový” přístup vlády se projevil i během přípravy této novely. Původní návrh vznikl jako výsledek spolupráce všech politických stran zastoupených ve Sněmovně, a získal tak vzácnou podporu napříč politickým spektrem. Jen pár měsíců poté, co začal platit, už ale vláda přichází s novelizací. Současně vládní koalice zabránila projednat návrh novely ve sněmovním Výboru pro životní prostředí, Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj i v Ústavně právním výboru.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV