Pokud město s žádostí uspěje, získá tak finance na pokrytí mezd spojených s doučováním a intenzivní výukou českého jazyka, ať už na jednotlivých školách nebo v rámci speciálního kurzu na ZŠ Závodu míru.
Počet cizinců ve městě, vzhledem k rozšiřování průmyslové zóny, stoupá. Vzhledem k tomu, že řada z nich se zde rozhodla usadit i se svými rodinami, roste také počet dětí v mateřských a základních školách. „Za posledních pět let se počet zahraničních pracovníků zvýšil a s tím souvisí i rostoucí počet dětí cizinců, v mateřských školách je za sledované období nárůst o 100 procent, ve školách dokonce o 140 procent. Tito žáci často naráží na jazykovou bariéru a neporozumění v rámci výuky, vliv zde mají i kulturní odlišnosti. Problém nastává také při komunikaci rodičů dětí s pedagogy. Díky projektu, o jehož podporu žádáme na Ministerstvu vnitra, budou mít školy k dispozici finanční prostředky nezbytné k tomu, aby mohly dětem cizinců poskytnout potřebnou intenzivnější výuku českého jazyka,“ popisuje náměstek primátora pro školství Jakub Rychtecký s tím, že počet cizinců v mateřských školách v současné době dosahuje výše 124, na základních školách je to pro změnu 293 žáků.
„Samosprávě města jde primárně o to, aby se cizinci, kteří ve městě pracují, i jejich rodinní příslušníci mohli zapojit do běžného života. Porozumět jazyku hostitelské země a naučit se ho je přitom naprosto primární. Otevírá se tak cesta k lepšímu vzdělání, sociálním kontaktům i porozumění kultuře a historii země,“ doplňuje primátor Martin Charvát.
Město na projektu ministerstva, jehož cílem je podpora integrace cizinců, spolupracovalo již v loňském roce a letos by v této spolupráci rádo pokračovalo. „Financemi z projektu bychom rádi podpořili především třídní učitele dětí cizinců, kteří se po skončení vyučování budou věnovat integraci dětí, doučování a výuce českého jazyka. Pro školou povinné děti je třídní učitel nejbližší osobou, která může pomoci s integrací do školního kolektivu a společnosti celkově. Třídní učitel pak také dokáže snadněji navázat kontakt s rodiči cizinci, zefektivní komunikaci například při řešení problémů a dětem se věnuje nad rámec své běžné pracovní náplně.
Do projektu se ve školním roce 2019/2020 zapojilo celkem pět pardubických základních škol - ZŠ Erno Košťála, ZŠ Závodu míru, ZŠ Benešovo náměstí, ZŠ Bratranců Veverkových a ZŠ Štefánikova, kde se tento model osvědčil a nyní jej chceme rozšířit také do MŠ Pastelka v Polabinách, MŠ Pardubice K Polabinám a MŠ Pardubice – Polabiny v ulici Mladých,“ informuje o fungování projektu náměstek Rychtecký a dodává, že v případě schválené žádosti o dotaci by se město na projektu podílelo částkou téměř 194 tisíc korun. Již několik let je pro děti cizinců navíc v Základní škole Závodu míru otevřen kurz českého jazyka, který je určen nejen pro tamější žáky, navštěvovat jej mohou i děti z ostatních základních škol zřizovaných městem.
Na integraci dětí cizinců ve školách se podílí také jeden z významných zaměstnavatelů zahraničních pracovníků, společnost Foxconn, která mezi výše zmíněnou pětici základních škol rozdělila částku 150 tisíc korun určenou na nákup výukových tabletů pro český jazyk, logopedických her a pomůcek na podporu rozvoje komunikace v češtině či dataprojektorů s ozvučením a plátnem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV