Hlavní město zde představilo například moderní digitalizované přístřešky MHD. Unikátní národní expozici organizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR (MPO) a jeho agentura CzechTrade. Praha se světově uznávaného veletrhu účastní již od roku 2022. Z více než třicítky vystavujících inovativních firem, univerzitních pracovišť a odborných organizací jich lze 28 přímo propojit s některým z přítomných měst. Z toho třináct připadá na Prahu, která se v Barceloně představila již poněkolikáté.
„Filozofií letošní pražské expozice je ukázat neustálý výměnný proces, mezi všemi, kteří se podílejí na rozvoji našeho města. Vytvořili jsme synergii městských firem, akademických institucí a komerčních subjektů a společně podporujeme mladé talenty a vytváříme originální, udržitelné a prostorově kultivující řešení pro příjemnější a bezpečnější život v našem městě. Jsme obzvlášť hrdí na to, že autory mnoha našich oceněných projektů je nejmladší generace inovátorů, výzkumníků a designérů,“ uvedl primátor Prahy Bohuslav Svoboda. Tento přístup, který velmi dobře vystihuje i účasti Brna a Plzně, odkrývá další výrazný aspekt české prezentace: prostor pro kreativitu a nápady mladých inovátorů.
„Praha nebo městská firma OICT, která agendu Smart Cities pro hlavní město řeší, se tohoto veletrhu účastní každoročně. Vedle vystoupení členů týmu OICT v různých oblastech Smart Cities v programu veletrhu, což je velmi prestižní záležitost, měla letos Praha svůj stánek v rámci samostatného českého pavilonu. Na expu tak byly zastoupeny i exponáty ČVUT, UMPRUM a městské firmy Technologie hlavního města Prahy,“ přiblížil Daniel Mazur, pražský radní pro oblast ICT, Smart City, vědy, výzkumu a inovací.
„Na prestižním veletrhu Smart City Expo World Congress ve Španělsku představujeme projekt digitálního informačního kanálu Technologií hlavního města Prahy, díky kterému modernizujeme přístřešky pražské MHD a zároveň posilujeme možnosti krizového řízení. Tento projekt ukazuje, jak Praha aktivně zavádí inovativní technologie do své infrastruktury a potvrzuje svou pozici mezi lídry v oblasti chytrých měst,“ dodal Michal Hroza pražský radní pro oblast infrastruktury.
Pro českou účast na SCEWC je klíčová společná institucionální podpora rezortů průmyslu a obchodu, pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí a tří velkých měst s Prahou, která jsou v Česku považována za tahouny tématu Smart Cities.
Prospěje České republice vítězství Donalda Trumpa?Anketa
„Jako národního gestora agendy Smart Cities nás těší, že v Česku začínáme být schopni efektivní víceúrovňové spolupráce, a myslím, že společná národní prezentace v Barceloně v tomto zafungovala jako dobrý motivátor. Obzvláště cenná je přítomnost měst a firem pod jednou střechou. Nejčastějším kanálem pro přenos inovací do praxe je totiž vzájemné sdílení dobré praxe mezi městy. Situace, kdy Praha, Brno a Plzeň zaštítí svými zkušenostmi inovativní řešení českých firem vzešlá z jejich lokálních ekosystémů, představuje tu nejlepší možnou synergii. Stejně důležité je ale i to, že města svou účastí načerpají inspiraci z mezinárodního prostředí, aby své místní ekosystémy mohla dále úspěšně rozvíjet,“ vysvětlil Kamil Papež, ředitel odboru regionální politiky na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR.
Barcelonský Smart City Expo World Congress letos přivítal na 25 tisíc odborných návštěvníků z více než 130 zemí. Mezi nimi ne chyběli byznysové špičky nadnárodních gigantů, představitelé národních, regionálních i municipálních vlád, ale i výzkumníci, inovativní start-upy nebo zástupci neziskového sektoru. Česká expozice se zde představila na ploše 308 m2.
Česká účast se opírala o Exportní strategii ČR 2023–2033, kterou vláda schválila v srpnu 2023. Ta klade důraz na inovace, reflektuje hlavní globální megatrendy a propojuje české schopnosti do ucelené nabídky s moderním marketingovým přístupem. „Nové pojetí podpory exportu, propsané do Exportní strategie, již delší čas pilotně testujeme na vybraných odvětvích. Oblast Smart Cities jsme zařadili mezi priority, protože se zde potkává globální tržní potenciál, vysoká míra inovativnosti a přidané hodnoty řešení, velký počet start-upů a malých a středních firem, z nichž se mohou stát budoucí národní šampioni, i neodvratná společenská potřeba,“ uvedl David Müller, vrchní ředitel sekce Evropské unie a zahraničního obchodu MPO.
„Silná přítomnost na strategických akcích, jako Barcelona, je základním předpokladem, aby se Česká republika dostala v tomto oboru na mezinárodní scéně do první ligy, a naše firmy a instituce tak měly otevřené dveře k důležitým zakázkám a projektům,“ dodal David Müller.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV