Po devíti měsících se do ulice 8. května v centru Olomouce vrátil opět běžný život. Ulice je nyní oproti původnímu stavu v mnoha ohledech výrazně vylepšená. Zcela v novém je tramvajové trať, přičemž ta původní už dosluhovala, nové jsou i inženýrské sítě a povrchy silnice i chodníků. Změnil se ale i dopravní režim: polovina ulice se nyní stala pěší zónou. I ve druhé polovině ubyla místa pro parkující auta ve prospěch chodců.
Rekonstrukci v ulici 8. května si vyžádal především stav tramvajové trati. Při té příležitosti se ale město rozhodlo udělat rekonstrukci celé ulice, tedy inženýrských sítí, vozovky, chodníků, trolejového vedení, veřejného osvětlení a změnit také dopravní řešení celé ulice. Součástí stavby, kterou prováděla společnosti IDS – Inženýrské a dopravní stavby Olomouc, byla i úprava křižovatek s ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb a oprava oblouku u Koruny.
„Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami. Navíc zde probíhaly další stavební aktivity, a to oprava kostela svatého Mořice a úprava parteru domu na rohu ulice 8. května a náměstí Národních hrdinů. Průběh oprav ovlivňovala i pandemie koronaviru, kdy se firma musela vypořádat se zpožděnými dodávkami od subdodavatelů,“ popsal průběh stavbu investiční náměstek primátora Martin Major. Nyní je vše hotovo a připraveno k užívání pro veřejnost. „Důležitým výsledkem je podle nás kvalitně opravená ulice a mnohem modernější a tišší provoz tramvají,“ doplňuje primátor Mirek Žbánek.
„Změnou prošla také organizace dopravy v této poměrně frekventované ulici v centru města. Polovina ulice se nyní proměnila v pěší zónu, což by mohlo život ulice přiblížit lidem,“ říká primátor Žbánek. Nová pěší zóna nyní platí od poloviny ulice Zámečnická až do poloviny ulice 8. května ke křižovatce s ulicí Slovenská. „Do ní mohou řidiči přijet od náměstí Národních Hrdinů. Pro rodiče, které sem vozí děti do školy, jsme tu udělali tři vyhrazená místa typu Kiss and Ride, tedy místa pro krátkodobé zaparkování pro vysazení nebo naložení dětí,“ upřesňuje Martin Major. Ulice Slovenská je nyní jednosměrná ve směru od galerie Moritz k ulici Sokolská.
Ještě před zahájením rekonstrukce vyslyšelo město Olomouc i některé podněty z komise pro architekturu a provedlo změnu stavby před dokončením. Ve výsledku ubyly plánované parkovací zálivy pro auta mezi křižovatkou s ulicí U Hradeb a Národním domem a výrazně se rozšířila se plocha chodníků. Ubyla i parkovací místa na straně u bývalého kina. V maximální míře byly v některých částech ulice sníženy obrubníky.
Náklady na stavbu byly 86,7 milionů korun včetně daně. Z operačního programu Doprava město získalo dotaci ve výši cca 24 milionů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV