Prokop (ANO): Pochybná oprava Libeňského mostu schválena potichu během koronavirové epidemie

01.10.2020 21:25 | Zprávy

Proč pochybná? Jednak se radnice hl. m. Prahy rozhodla zrekonstruovat most, který byl naprojektován v roce 1903. Jen pro představu, to je přibližně doba, kdy v Praze ještě jezdila tramvaj tažená koňským spřežením.

Prokop (ANO): Pochybná oprava Libeňského mostu schválena potichu během koronavirové epidemie
Foto: ANO 2011
Popisek: Ondřej Prokop, radní Prahy 11 za hnutí ANO 2011

Nyní o více než sto let později po něm mají jezdit tramvaje, které váží nejméně 42 tun? Asi si dokážete představit, že s takovými nároky projektanti na začátku minulého století nepočítali.

Klíčovým nedostatkem stávajícího Libeňského mostu je tak jeho projektovaná nosnost. Normovaná nosnost některých částí mostu je pouhých 20 tun. Normovaná nosnost je taková, kdy se můžou volně míjet dopravní prostředky v obou směrech bez omezení. Výhradní nosnost je pak dle závěrů Kloknerova ústavu tun 50. Výhradní je taková, kdy jede jen jeden dopravní prostředek v jednom směru. Jak jsem psal, jedna tramvaj 15T váží nejméně 42 tun.

Jestliže odborníci z ČVÚT konstatují, že rekonstrukce nosnost mostu nezvýší, lze si jen těžko představit, že na mostě bude v budoucnu probíhat něco, co by se dalo označit za běžný provoz. Naopak. Pokud se rekonstrukce zhotoví tak, jak to nyní magistrát zamýšlí, pak po něm ani náhodou neprojedou dvě tramvaje naráz. Nejspíš to asi bude fungovat tak, že jedna bude muset vždy počkat na druhém břehu, dokud druhá neprojede. Jinak si to nedovedu představit. A za tohle má Praha dát dvě miliardy?

Ačkoliv pan náměstek pro dopravu Adam Scheinherr argumentoval pro rekonstrukci nadmíru skvělými závěry odborníků Kloknerova ústavu ČVÚT o nezhoršené statice mostního tělesa, zejména pak klenby 2 a 5 hlavního mostu přes Vltavu, poněkud zapadlo, že celý Libeňský most jednoduše není projektován na potřeby stávajícího provozu.

Velice těžko si lze představit situaci, že by snad někoho napadlo trasovat přes Karlův most tramvajovou linku, která by spojila Staré Město s Malostranským náměstím, co říkáte? Proč tu samou bláznivost dělat tady? Stávající Libeňský most byl projektován v roce 1903 a to podle potřeb své doby. O 117 let později potřebujeme, aby most nejen vyhověl stávajícím potřebám obyvatel města, ale aby jeho provoz byl udržitelný i v budoucnosti.

Pokud bychom z Libeňského mostu chtěli udělat turistickou atrakci s potenciálem Karlova mostu, pak by rekonstrukce teoreticky smysl dávala. Pokud ale chceme, aby zároveň funkčně propojovala Libeň s Holešovicemi, pak by se muselo uvažovat o výstavbě moderní repliky stávajícího mostu, která by velké nároky pražské dopravy splňovala.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lubomír Metnar byl položen dotaz

Neoprávněná činnost pro cizí moc

Dobrý den, vím, že zákon vymyslela tato vláda, ale většina jejích členů se neobtěžuje s tím nám lidem něco vysvětlit. Obracím se tak i na Vás s dotazem, nač je takový zákon, koho a za co přesně má trestat? Pokud je přeci něco nezákonné, tak na to jsou tresty nebo má trestat nějakou činnost, která ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

11:02 Paroubek (ČSSD): Seriozní politické jednání vypadá jinak

Komentář předsedy ČSSD k vyjednávání o účasti strany na projektu STAČILO!