O jeho vznik se zasloužila firma AEROTEAM Vsetín ve spolupráci s radnicí a dalšími donátory. Památník, který je situován nedaleko místa Vavřínkova rodiště pod budovou Maštalisek na Horním městě, má tvar směrovky válečného letadla Spitfire, na kterém Vavřínek v Británii létal. U příležitosti odhalení památníku bylo představeno i upomínkové tablo dalších příslušníků RAF ze Vsetína a okolí.
Slavnostní události se zúčastnilo několik desítek hostů z řad veřejnosti i rodiny, včetně Vavřínkova syna Michaela, který žije ve Velké Británii a také zástupců leteckých složek z celé České republiky.
„Náš národ v minulosti na své hrdiny zapomínal, dokonce některé z nich, například letce, kteří za nás bojovali během druhé světové války v britské RAF, komunistický režim perzekuoval. Jsem proto rád a děkuji Vítězslavu Klímkovi, AEROTÝMU a všem zainteresovaným, že dokázali zrealizovat připomínku osudů hrdinů, kteří za nás bojovali. Každý, kdo ode dneška projde tímto místem, si připomene hrdinství Františka Vavřínka a jiných příslušníků RAF z našeho okolí,“ uvedl starosta Vsetína Jiří Růžička.
„Jsem velmi šťastný, že má můj tatínek ve Vsetíně památník a je slavným občanem města. Otec měl v padesátých letech velmi těžký život, mnozí se báli s ním kvůli tomu, že bojoval za války v zahraničí, byť jen promluvit. Otec a jeho kamarádi byli velcí vlastenci a bojovali za naši svobodu,“ zdůraznil syn válečného pilota Michael Vavřínek.
Autorem návrhu památníku je vsetínský architekt Milan Chlápek.
František Vavřínek
František Vavřínek se narodil 25. ledna 1914 v chalupě č. p. 148 na Horním městě. Už od mládí se toužil stát letcem. Po vyučení elektromechanikem v továrně Josefa Sousedíka v roce 1932 si podal přihlášku do Školy leteckého dorostu v Prostějově. V létě 1934 ukončil výcvik a byl zařazen k 9. letce Leteckého pluku generála-letce M. R. Štefánika v Piešťanech, kde byl začátkem roku 1936 jmenován polním pilotem letcem. Absolvoval stíhací výcvik a poté byl přidělen k 39. letce stejného pluku v Piešťanech. Po obsazení Československa německou armádou odchází Vavřínek ilegálně do Krakova a v létě roku 1939 se stává příslušníkem polského letectva. V roce 1941 se dostává na Střední východ a poté do Anglie, kde se po přeškolení na britskou vojenskou techniku hlásí 10. března 1942 u 313. čs. stíhací perutě vyzbrojené letouny Spitfire. Od 7. listopadu 1943 je příslušníkem 312. čs. stíhací perutě, kde působí až do konce jara 1944, poté krátce působí u 84. Group Support Unit. Téměř měsíc po invazi spojeneckých vojsk v Normandii je operačně zpět u 313. čs. stíhací perutě, kde slouží do konce války. Dne 17. července 1945 se vrací společně s celým čs. stíhacím wingem do Prahy.
Vavřínkovo působení v poválečném československém letectvu netrvalo dlouho a v roce 1950 byl nucen jako „politicky nespolehlivý“ armády odejít a živit se různými profesemi. Žil i nadále se svou rodinou na Vsetíně, jeho anglický syn Michael jej zde často navštěvoval. Zemřel 26. 7. 1978 na Vsetíně a je pochován na místním hřbitově.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.