SOCDEM: Rozpočtové handly jsou pro školství nedůstojné

03.10.2023 13:20 | Tisková zpráva

Vládou schválená podoba státního rozpočtu pro Ministerstvo školství určitě není výhrou. Navíc, pokud vláda Petra Fialy tvrdí, že vzdělávání je pro ni prioritou, neměl původní návrh na meziroční snížení výdajů o bezmála 30 miliard korun vůbec spatřit světlo světa. I poslední verze, která je oproti letošku vylepšená nominálně o 4 miliardy korun, však znamená, že po započtení inflace půjde do vzdělávání reálně o dvě desítky miliard korun méně než loni.

SOCDEM: Rozpočtové handly jsou pro školství nedůstojné
Foto: SOCDEM
Popisek: SOCDEM - logo

„Handly, které se točí kolem rozpočtu na školství a vzdělávání, jsou nedůstojné. I poslední verze výdajů, která vznikla způsobem, jaký by člověk čekal spíš u trhovců na dálném východě, neznamená nic pozitivního. Učitelé na jedné straně nedostanou slibovaných 130 procent průměrných mezd, navíc stále hrozí, že se budou muset propouštět například kuchařky nebo uklízečky,” komentuje rozpočet předseda Sociální demokracie Michal Šmarda.

Na zvýšení platů učitelů je vyčleněno 8,5 miliardy korun, což ale podle školských odborů vystačí nanejvýš na dosažení úrovně 113 procent průměrné mzdy. To je výrazně méně než vládou slibovaných a zákonem garantovaných 130 procent. Ministerstvo školství chce ale zároveň ušetřit 9 miliard na platech nepedagogických pracovníků v regionálním školství, může přinést propuštění až 30 tisíc lidí, kteří se ve školách starají o chod jídelen, o úklid nebo o správu budov. „Podle platových statistik například kuchařka ve školní jídelně vydělává měsíčně 19 680 korun. Nyní bude k tomu ještě v nejistotě, zda o své místo nepřijde. Je to výraz neúcty vlády k těmto lidem, kteří poctivě pracují. Přitom si naopak zaslouží velký respekt,” dodává Michal Šmarda.

Seřezávání rozpočtu na školství a vzdělávání navíc přichází v době, kdy je potřeba modernizace a změny. „V praxi se kromě toho ukazuje, že je nutné provést urychleně především důležitou reformu středního školství. Ta by měla spočívat v menší profilaci absolventů. Současný systém prohlubuje sociální nerovnost a snižuje šance na trhu práce,” podotýká místopředsedkyně SOCDEM a vysokoškolská pedagožka Daniela Ostrá. Odkazuje se přitom na průzkum PAQ Research, kde se uvádí, že: „všeobecný základ poskytne absolvujícím lepší pozici na pracovním trhu, rozvine klíčové kompetence nejen pro pracovní život a dále sníží nerovnosti mezi jednotlivými typy oborů středních škol”. Řešením je podle Daniely Ostré zvýšit kapacitu liceí a gymnázií, umožnit mezioborovou prostupnost mezi školami a rozvinout systém celoživotního vzdělávání. „Tyto změny však nejde dělat v podmínkách, kdy jsou prostředky na rozvoj školství seškrtané,” poznamenává místopředsedkyně sociálních demokratů.

Návrh rozpočtu také počítá s poměrně výrazným snížením výdajů na vědu a výzkum, a to podle zveřejněné předlohy až o 4,1 miliardy korun (tj. o 8,4 %). „Už nyní připomíná snaha získat granty známé Hunger games. Výzkum je silně podfinancovaný, což dvojnásob platí u humanitních oborů,” konstatuje Daniela Ostrá. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

Poděkováni ODS

Začal jsem manuálně pracovat v létě roku 1967, kdy mi bylo 15.let. Dnes v roce 2024, listopad musím pracovat stále. Jsem docentem na vysoké škole.Pracuji tedy 57 let. Bohužel musím! Myslíte že je to správné? Důvod je udržení alespoň průměrné životní úrovně. Děkuji za vysvětlení.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpánek (Trikolora): Stanovisko Trikolory k vládní strategické komunikaci

11:17 Štěpánek (Trikolora): Stanovisko Trikolory k vládní strategické komunikaci

Kdybychom měli normální vládu, dávno už by svého koordinátora strategické komunikace, plk. Otakara F…