V roce 2016 byly schváleny Pražské stavební předpisy, které pro billboardy stanovují jasná pravidla. Nesmí se nacházet v památkově chráněných územích či v lesích a parcích, minimální rozestup mezi dvěma billboardy na jedné straně silnice musí být 100 metrů či trojnásobek jejich plochy v m2. Nejvyšší správní soud také minulý rok rozhodl, že billboardy by neměly být umisťovány v plochách tzv. izolační zeleně podél silnic.
„Pokud člověk přijíždí autem do Prahy, nemůže si nevšimnout, že billboardů je stále obrovské množství. A často jsou za sebou mnohem blíž než po sto metrech. Proto jsme zkoumali, jak to s naplňováním Pražských stavebních předpisů je,“ uvádí Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu.
Billboardy jsou obvykle povolovány jako dočasné stavby na pět let, v roce 2021 by tedy teoreticky měl reálný stav víceméně odpovídat tomu, co zamýšleli autoři Pražských stavebních předpisů, schválených v roce 2016. Územní analýza, kterou provedl Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy však ukázala, že realita se k cílovému stavu Pražských stavebních předpisů zatím příliš neblíží. Z přibližně 1 060 billboardů na městských pozemcích (třetina jsou oboustranné nosiče) porušuje některé z výše jmenovaných ustanovení Pražských stavebních předpisů 770; řada dalších je navíc umístěna v ploše izolační zeleně. Čísla je však třeba brát spíše jako přibližná, neboť přesná aktuální data chybí. I proto nyní město prověřilo městskou firmu Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK), aby vyhotovila aktuální pasport všech staveb pro reklamu.
„Důvodem, proč je billboardů v Praze stále tolik, i když už platí přísné předpisy, je špatná vymahatelnost práva u nás. Je to podobný příběh jako s billboardy u dálnic, které také trvalo odstranit dlouhé roky. Obvykle to funguje tak, že billboardu vyprší stavební povolení, majitel ví, že by nové nedostal, tak o ně nepožádá a nechá billboard zkrátka stát. Stavební úřady jsou zahlcené a kontrolní činnost se provádí jen velice zřídka, tak trvá třeba i roky, než se tím vůbec někdo začne zabývat. A potom teprve začne zdlouhavé právní kolečko, které by mělo vést k odstranění billboardu,“ vysvětluje Kristýna Drápalová, která se na pražském magistrátu zabývá vizuálním smogem.
„V Praze je hodnotná architektura i krásná příroda, ale často ani jedno nevidíme kvůli překážejícím billboardům. Proto jsme se rozhodli vyřešit aspoň to, co řešit můžeme – billboardy na městských pozemcích. Nechceme se jich zbavit úplně, jen by jich mělo být méně a na místech, kde nic neporušují, nesvítí lidem do oken a neohrožují řidiče. A taky by se do městské kasy měly vracet adekvátní peníze za pronájem pozemků, kde stojí,“ říká Adam Scheinherr.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.