Senátor Malý: Cyklistům do půl promile přidejme přilbu a novelu podpořme

16.10.2018 18:30 | Zprávy

Kritickou hladinou alkoholu v krvi, po které prudce stoupá počet nehod zaviněných cyklisty, je 1‰. Vyplývá to ze statistik BESIPu za rok 2017.

Senátor Malý: Cyklistům do půl promile přidejme přilbu a novelu podpořme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Senátor Jaroslav Malý

„Z tohoto pohledu můžeme brát 1‰ jako cut off hranici a navrženou hodnotu 0,5 ‰ za zcela bezpečnou, dokonce ještě s rezervou. Zato počet usmrcených cyklistů bez přilby meziročně stoupá. Navrhoval bych proto přidat helmu alespoň této skupině cyklistů, u níž bychom zvýšili alkoholovou toleranci. Vnímal bych to jako první krok k tomu, aby měli jednou přilbu všechny věkové kategorie a na všech komunikacích. Poranění lebky mívají fatální následky,“ říká senátní zpravodaj zákona prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc. a poukazuje na fakt, že usmrcených cyklistů bez přilby přibude meziročně celá třetina, zejména těch starší generace.

Cyklisté do půl promile nefigurují v nehodovosti ani desetinou procenta. Za to zvěř je na vině ve 12 procentech

Z celkového počtu nehod 103 821, které v roce 2017 Policie ČR vyšetřovala, jich cyklisté s hladinou do 0,5‰ způsobili 71, což je 0,068 ‰ ze všech případů. Pro srovnání: Lesní a domácí zvířata zavinila v loňském roce 12 494 nehod, což je 12 % případů. „Do 1‰ alkoholu v krvi navíc neplatí souvislost, že čím vyšší hladina, tím více nehod cyklisté zaviní,“ komentuje profesor Malý. Na několikastupňové škále grafu BESIPu vidíme, že skupina s obsahem od 0 do 0,24‰ způsobila 32 nehod a skupina od 0,81‰ do 1‰ jen 22 nehod. Obdobně i dvě skupiny mezitím. U těchto cyklistů tudíž alkohol nemusel hrát roli a oni mohli být jen běžnými, byť chybujícími, účastníky silničního provozu.

Nejde ani o principiální prolomení nulové tolerance

Povolením navržené hranice by nedošlo ani k principiálnímu prolomení nulové tolerance. Užívané analytické metody měření nejsou s to odlišit 0,18 ‰ od 0,21‰. Přesné metody, které to dokážou, se běžně nepoužívají. Například plynová chromatografie prokáže hodnoty hluboko pod 0,001‰. Toxikologové tzv. dále neměří. Udělají arbitrální nulu. Malé, byť dočasné, množství alkoholu v krvi udělá člověku i nealkoholické pivo nebo tyčinka Margot. V protialkoholních léčebnách se pito nebo tyčinka Margot zakazují. V silničním provozu to ale nemá smysl, protože to na bezpečnost provozu nemá vliv. Již dnes tedy tolerujeme nerizikovou hladinu alkoholu v krvi.

Češi dokážou být stejně ukáznění jako obyvatelé celé řady tolerantnějších evropských států

Řada států EU má povolené vyšší hladiny než v ČR. Velká Británie a Irsko dokonce 0,8‰. U nás právě diskutovanou hranici 0,5‰ jen pro cyklisty na silnicích III. třídy a cyklostezkách mají pro veškeré řidiče na všech komunikacích například v Rakousku, Německu, Švýcarsku, Francii, Belgii, Španělsku nebo také v Chorvatsku, Slovinsku a v Černé Hoře. Výjimku tu ale často tvoří profesionální řidiči, jejichž limit bývá stanoven ještě nižší nebo dokonce nulový. Obecně nižší limity mají například v Polsku, Norsku nebo Švédsku, a to 0,2 promile nebo třeba 0,3 promile v Bosně a Hercegovině a 0,4 v Litvě. Ani kapku alkoholu si stejně jako u nás nemohou dát řidiči na Slovensku, Ukrajině, Maďarsku, Rumunsku a Rusku. Naši cyklisté by si díky novele mohli dopřát dvě deci vína nebo 2 desetistupňová piva. Věřím, že Češi by se dokázali chovat stejně zodpovědně jako třeba Rakušané nebo Němci a přijetí novely podpořím,“ komentuje profesor Malý.

Novela by měla být rozšířena o povinné přilby pro vybrané cyklisty

Z hlediska škod na zdraví a majetku není povolení mírné tolerance alkoholu u cyklistů na vybraných komunikacích natolik zásadní jako opomenutí ochranné přilby, v jehož důsledku lidé umírají. V roce 2017 zemřelo na silnicích 44 cyklistů a 353 jich bylo těžce zraněno. V případě smrtelných úrazů nemělo ochrannou přilbu 37 cyklistů, což je 84 % všech tragických případů. „Těmto úrazům se s helmou dalo předejít nebo mohly být zmírněny. Považuji přímo za alarmující, že takových nešťastníků meziročně přibude celá třetina. Jsem proto o rozšíření novely o povinnou přilbu – nyní pouze pro vybranou skupinu cyklistů, ale časem bych tuto povinnost zavedl pro všechny,“ připojuje profesor Malý. Většina usmrcených bývá přitom vyššího věku v rozmezí od 55 do 70 let.

Graf BESIPu – Dopravní nehody a jejich následky zaviněné cyklisty pod vlivem alkoholu a návykových látek v roce 2017

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Martin Kupka byl položen dotaz

vozidla UA bez STK

Pane ministře Kupko, jak dlouho ještě hodláte tolerovat provoz ukrajinských vozidel bez technických kontrol na území české republiky? Myslíte, že se chováte s péčí řádného hospodáře? Stanice STK jsou kapacitně připraveny provést kontroly UA vozidel, ale vy evidentně tolerujete jednu skupinu cizích...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maláčová (SOCDEM): Až takhle moc si váží Fialova vláda českých pracujících

19:05 Maláčová (SOCDEM): Až takhle moc si váží Fialova vláda českých pracujících

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k růstu minimálních mezd v členských státech Evropské…