Současný evropský azylový systém je dávno překonaný a praxe ukazuje, že nastal čas pro změny. Aktivita Bruselu v této oblasti tomu ale neodpovídá a evropská migrační politika se zcela míjí účinkem. Jinak by se stěží bezpečnostní situace v Evropě tak zhoršovala a bezpečnostní složky by pravidelně nevarovaly před tím, že evropským zemím hrozí další teroristické útoky z řad islamistů.
Úsilí Evropy vyřešit migrační krizi se občanům nezdá marné bezdůvodně. Osobně neustále dostávám dopisy, ve kterých občané vyjadřují svoji nespokojenost s tím, jak se Evropa staví k migraci, ale hlavně vyjadřují obavy o budoucnost země a život svých dětí. Česká republika možná nyní nepociťuje konkrétní dopady těchto masových přesunů obyvatel, ale to přeci neznamená, že se to nemůže za pár let změnit a že bychom na takový stav neměli být připraveni!
Rád bych proto podpořil projednávanou novelu zákona o pobytu cizinců, která se snaží o systematické posílení bezpečnostních prvků migračního procesu a změny podle mého názoru pomohou státu adekvátně reagovat na vývoj migrace.
Souhlasím například s omezením práva na slučování rodin, pokud bude cizinec, který pochází ze země mimo Evropskou unii, v Česku pobývat bez platného víza. Stejně tak schvaluji možnost, aby příslušné orgány zastavily řízení o povolení k pobytu v případě nespolupráce žadatele o azyl či porušování povinností v průběhu řízení. Za důležité považuji také změnu, podle které se rozšiřuje počet případů, kdy nemá být při zrušení pobytu zohledňovány osobní a rodinné poměry cizince. Nevidím jediný důvod pro to, aby se přihlíželo k osobním a rodinným poměrům cizince, který padělá doklady, uvádí nepravdivé okolnosti nebo byl odsouzen za úmyslný trestný čin.
Zklamalo mě proto, že třeba neprošel návrh na zrušení soudního přezkumu pro řízení podle cizineckého zákona. Copak je právo na pobyt ústavním právem? Občané platí ze svých peněz nákladná soudní řízení, která v 99% končí zamítnutím, protože cizinci se nedovolávají žádného práva, ale prostě jen podávají šikanozní žaloby na ministerstvo, aby se vyhnuly co možná nejdřívějšímu legálnímu vyhoštění. Praxe ukazuje, že důvodem, který vedl kolegy v Poslanecké sněmovně k předložení právě tohoto návrhu, byl veden právě snahou takovému umělému prodlužování pobytu zabránit. Nepřipravujeme přitom cizince přeci o právo se proti rozhodnutí ministerstva odvolat. Když dnes ministerstvo cizinci žádost o pobyt zamítne, odvolání je možné, teprve v případě nevyhovění jeho odvolání, může cizinec podat žalobu k soudu. Pokud by soudní kontrola odpadla, pak se mohl celý proces zjednodušit a zrychlit.
Nechápu odpůrce zákona a nesouhlasím ani s názorem, že „opakem soudního přezkumu je zvůle“, jak se vyjadřují někteří zástupci neziskových organizací. Takovou rétoriku považuji za skutečně úsměvnou, až hysterickou. Smyslem je vyvolat jen zbytečné obavy, paniku a chaos, že návrh se negativně dotkne cizinců žijících v České republice, což dle mně není pravdou. Osobně jsem názoru, že bychom měli být realisté a v době, ve které Islámský stát dodává do uprchlických táborů falešné cestovní pasy, aby umožnil svým bojovníkům cestovat po Evropě s „čistými“ dokumenty, usilovat o zpřísnění azylového procesu. Přijetí takových opatření, která minimalizují riziko neúspěšné integrace co možná nejdříve, ne až v okamžiku, kdy se nějaký islamistický šílenec, který „nesounáleží“ s českou společností, odpálí na stadionu mezi stovkami nevinných a nic netušících lidí..
Ivo Valenta
slovácký senátor
Převzato z profilu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV