Vážená paní ministryně, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové.
Nejdříve bych přečetl usnesení garančního výboru k tomuto senátnímu tisku. Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu ve svém 86. usnesení ze dne 11. srpna 2021 po úvodním slově zástupce předkladatele a po zpravodajské zprávě senátora Vladislava Vilímce výbor doporučuje Senátu Parlamentu ČR návrh zákona zamítnout. Kdybych měl navázat na paní ministryni, tak předně bych poznamenal, že v dané chvíli, pokud by došlo ke schvalování tohoto návrhu zákona, tak by tento zákon byl v rozporu s ústavním pořádkem v naší zemi. Jinak podobný návrh byl předložen tak, jak si vzpomněla paní ministryně, ve dvou předchozích obdobích PS, kdy jsem byl ještě poslancem, pokaždé jsem se k tomuto návrhu zákona vyjadřoval.
Tento nový návrh, který, jak uvedla paní ministryně, je kvalitně zpracován jedním, tak je odlišný od těch dřívějších pouze v tom, že prolamuje sice samozřejmě pravomoc NKÚ ke kontrole samospráv, ale pouze s omezením na 27 statutárních měst a krajů. Přiznám se, že nevím, proč se zvolilo hledisko 27 statutárních měst. Všichni asi víme, a vím, že to nebyl původní návrh paní ministryně, nebo vláda navrhovala 205 obcí s rozšířenou působností, i to je datově komplikované, ale víme, že statutární města nemají žádné vyšší pravomoci než jakékoliv další město, které se nejmenuje statutární. Pouze symbolický rozdíl je v tom, že starosta se v případě statutárního města jmenuje primátor a místo místostarosty nazýváme zástupce pana primátora náměstkem primátora. To je jediný rozdíl, jinak tam není žádný rozdíl.
Statutární město nemá žádné vyšší pravomoci, pouze část statutárních měst je navíc dělena na samosprávné obvody. Když jsem se díval, je to asi osm statutárních měst, na počet obyvatel, tak považte, že počtem obyvatel nejmenší statutární město Třinec je menší než statutární města Česká Lípa nebo Třebíč. Takže to postrádá úplně logiku. Nevím, kdo to vymyslel, co bylo cílem, jestli cílem bylo vrazit klín mezi starosty a primátory, to také nevím, nebo cílem bylo otupit to ostří protestů ze strany samospráv. Podle mne je to naprosto nesmyslná záležitost.
Ke kontrolám samospráv NKÚ bych chtěl říci, že si musíme rozmyslet, jestli budeme mít samosprávy anebo budeme mít tzv. „organizační složky státu“, které budou mít oproti těm státním organizačním složkám jediný rozdíl, že jejich vedení bude jednou za čtyři roky, budou si volit lidé nebo voliči. To by byl jediný rozdíl. Nechci se vracet do doby národních výborů, kdy to takto bylo. Jsem přesvědčen, že obnovení samospráv v případě obcí je jeden z největších úspěchů polistopadové politiky 90. let, jsem přesvědčen. Když mluvila paní ministryně o tom, ona to četla asi z programového prohlášení vlády, že cílem rozšíření pravomoci NKÚ na samosprávy je snížit schodek hospodaření státního rozpočtu, tak to nevím, jestli kontrolami NKÚ, které jsou zaměřeny na samosprávy, se sníží schodek státního rozpočtu. Určitě ne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.