Děkuji za slovo, pane předsedající.
Pan předřečník řekl hodně věcí, které už říkat nemusím, ale posunout to do nějaké emotivnější roviny, já to tak úplně neumím jako pan senátor Canov. Velice krátce k tomu samotnému zákonu dvě věci. První věc. Ještě bych tady doplnil k tomu pozměňovacímu návrhu. Tady padlo, že by se možná mohlo překlenout výkladem, nemuselo, jenom ta jedna podstatná věc, která je, aby to padlo konkrétně. Ze současné funkce náměstka, ministra pro státní službu by měla být nově funkce nejvyšší státní tajemník, tzn. ten nejvyšší úředník pro úředníky, a podstatné je to, že toto právě vypadalo pro mě jako podstatné, nebude to nová funkce v zákoně o střetu zájmů. Ona tam zůstane ta stará funkce, ten náměstek, a nebude tam ten vrchní státní tajemník.
Jinými slovy, když my tady furt řešíme střety zájmů, řešili jsme x let tady, bylo to někdy zábavné, někdy smutné, autistické, tak ale z tohoto pohledu je ten problém, že nejvyšší osoba, která má mít na starosti personální politiku státní služby, nebude naplňovat ty požadavky zákona. Nejsem tedy právník jako pan předkladatel, ale myslím, že zkrátka pokud tam ten člověk v zákoně napsán není, ta funkce, tak to není možné překlenout výkladem, zkrátka nebude ten člověk požadavky splňovat, a když se bavíme o transparentnosti oblasti, tak je to opravdu podle mého názoru chyba, která by měla být opravena.
A pak tam bude funkce, která už nebude existovat po nabytí účinnosti toho zákona. V této věci je to špatně a myslím si, že by stálo za to toto opravit, i když to bude stát té sněmovně možná bohužel nějaké jedno odpoledne, ale ta vláda to zkrátka dokáže přehlasovat, a jenom kvůli tomu, že si říkáme, že to jedno odpoledne tomu nechceme věnovat nebo jeden den, nevím, tak toto by nemělo být pominuto. Řeknu i proč. Také také to padlo, ten zákon opravdu není ideální. U toho zrodu jsem i byl, takže vím, jak tam byly ty tlaky, krátce k tomu pak něco řeknu. Ale byl přijat kvůli tomu, že to byla ex ante kondicionalita pro čerpání prostředků z nového programovacího období. Právě proto, a k tomu může dojít, aby ti úředníci primárně, abychom se zajímali, že úředníci, kteří mají na starosti čerpání poskytování evropských dotací, aby byli pro státní službu, aby byli odděleni od té politické roviny, aby nebyli politizováni.
To znamená, aby se nemohlo stát, že přijde náměstek politicky nominovaný a řekl toto uděláš, samozřejmě formálně, neformálně, což se v minulosti dělo, byly s tím velké problémy. Bavili jsme se o tom i na výboru ohledně toho právě, jestli má předkladatel stanovisko z komise, jestli je to v pořádku nebo ne. Podle mých informací komise bude ten zákon posuzovat, až ho tady schválíme nebo neschválíme a podepíše ho pan prezident. Pak přijde nějaké formální stanovisko k tomu, jestli je to správně nebo špatně. Pokud to nebude správně, tak to budeme předělávat, a pokud to bude v pořádku, tak se pak možná v praxi může stát, jako v minulosti, člověk bude tlačit na úředníka, aby něco udělal, tak se nám mohou zastavit fondy.
To je to riziko, které tady máme, jenom zvedám ho, neříkám, že může dopadnout, ale s českou zkušeností čerpání dotací si myslím, že ať to bylo v minulém období, předminulém nebo předminulém, se to podle mého názoru určitě v nějaké době stane. Takže k tomuto jenom apeluji, až budete přemýšlet o tom hlasování, zákon schválit i kvůli tomu, aby to prošlo, aby se stihla výměna politická, to si myslím, že bychom neměli pomíjet. Není to pouze technikálie, je to věc, která se týká systému samotného a je to bizarní, že nejvyšší úředník státu nebude jediný splňovat požadavky jako vy všichni. Máte také povinnosti. To znamená, on může čerpat dotace do vlastní firmy, může mít média atd. Asi se to nestane, jsou v tom i další věci.
Takže to je k tomuto, k té technické. A pak k samotnému tomu celému zákonu. Zkusím krátce, ten duch zákona, jak je postaven. On je u nás docela přísný. Ono u té státní služby máte dvě pojistky, aby byly brzdy a vyvažování toho zákona. Jedna je u vstupu do státní služby, můžete nastavit tvrdá kritéria, a pak může být volnější ten výstup ven, že toho člověka po nějaké době vyhodíte. Nebo naopak, budou měkké podmínky pro vstup, mohou tam nastoupit lidé, kteří jsou třeba státní službu, ale pak už tam zůstanou. Po nějaké době se osamostatní a budou politicky nezávislí na politické garnituře.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.