Děkuji za slovo, dobré odpoledne, vážený pane předsedající, paní ministryně, kolegyně, kolegové. Já jsem moc ráda, že paní ministryně ve svém předkladu zmínila úřady práce, to je téma, kterému já se jako senátorka a teď i jako starostka stotisícového města věnuji dlouhodobě. Já bych byla ráda, kdyby paní ministryně zde skutečně okomentovala více, jak úřad práce zvládne nastalou situaci, která teď nějakým způsobem na něj stále ještě více dolehne.
Když se podívám na stránky úřadu práce, tak je tam napsáno, že úřad práce umožňuje veřejnosti, aby si vyřídila většinu svých záležitostí online. Dokonce je tam uvedeno, že přijatá opatření prý nebudou mít dopad na poskytování služeb klientům. Ale já mám úplně jiné zkušenosti. Zkušenosti našich občanů Prahy 10, které jsou opravdu velmi nepříjemné. Ptám se, jak budou úřady práce zvládat tento nový nával agendy, když dlouhodobě na úřadech práce jsou problémy? Dávky se vyplácejí pozdě, i s několika měsíci, zoufalí lidé chodí za mnou do kanceláře, že nemají na jídlo, protože třeba jim tři měsíce, dva měsíce nebyly dávky vyplaceny. Já jsem si v minulosti nechala zpracovat analýzu situace na úřadech práce po celé ČR. Moje osobní asistentka, paní ministryně, prostřednictvím pana předsedajícího, obvolala všech 206 úřadů práce. Zjistili jsme, že největším problémem, se kterým se úřady práce potýkají, je právě nedostatek zaměstnanců dlouhodobě, nedostatečná komunikace, neinformovanost, například na 46 % pracovišť se nedovoláte na první pokus. Tuto analýzu jsem tady prezentovala, máte ji k dispozici.
A teď si pojďme shrnout, jaká je situace nyní. Úřady práce zcela omezily provoz, tak jak bylo nařízení vlády, na tři hodiny dvakrát týdně. Ale jsou zavřené, paní ministryně. Může dovnitř... Já vám říkám Prahu 10 a je jich víc. Je zavřeno, na úřad práce může přijít pouze ten, kdo je objednán. Ale já se ptám, co ti ostatní, kteří nemají možnost se připojit na internet, hlavně senioři, prostě oni tam přijdou, stojí a úřad práce je zavřený.
Senioři nejsou informovaní, nevědí, co dělat, realita je taková, že se obrací na mě, jako starostku, případně na naše úředníky, 25 % telefonických hovorů za poslední týden k nám na úřad, kde my telefony zvedáme, se týká dotazů úřadu práce. My s velkou lítostí všem vysvětlujeme, že jim nemůžeme poskytnout informace, protože nespadají do naší působnosti. Stejně je tato situace velmi komplikovaná pro nové žadatele, kteří se v systému dávek vůbec neorientují, potřebují se alespoň telefonicky nebo emailem poradit. Já jsem si tady pro vás připravila 4 takové příklady, kde vidím největší problémy. A to je právě to, že se nemůžeme na úřad práce dovolat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: PV