Šimek (KDU-ČSL): Provozovatelé táborů jsou zatíženi podmínkami, které v praxi představují neúnosnou překážku

01.03.2024 14:07 | Zprávy

Projev na 94. schůzi Poslanecké sněmovny 1. března 2024 k vodnímu zákonu

Šimek (KDU-ČSL): Provozovatelé táborů jsou zatíženi podmínkami, které v praxi představují neúnosnou překážku
Foto: davidsimek.cz
Popisek: David Šimek

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

já si dovolím předložit pět pozměňovacích návrhů, které zde postupně představím. První pozměňovací návrh vedený pod číslem 4023 předkládáme společně s kolegy Janou Krutákovou, Klárou Kocmanovou, Janem Burešem a Milošem Novým. Týká se vyvratitelné domněnky převažujícího veřejného zájmu. Pozměňovací návrh reaguje na novou směrnici Evropského parlamentu a Rady, která mění směrnici o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, známou jako RED III. Do ní byl nově vložen článek 16e, podle kterého mají členské státy zajistit v procesech plánování výstavby a provozu (u?) jmenovaných záměrů v oblasti obnovitelných zdrojů energie uplatňování vyvratitelné domněnky, podle které jsou vyjmenované projekty v převažujícím veřejném zájmu a slouží veřejnému zdraví a bezpečnosti.

Tento pozměňovací návrh řeší právě transpozici tohoto čl. 16c do vodního zákona a do zákona o ochraně přírody a krajiny. Navrhuje se tedy uplatnění vyvratitelné domněnky na celém České republiky, s výjimkou lokalit soustavy Natura 2000, zvláště chráněných území a ploch, kde se vyskytují vybrané zvláště chráněné druhy s národním významem, a migračních koridorů, které jsou součástí biotopu vybraných zvláště chráněných druhů velkých savců. Toto omezení se opírá především o státní energetickou koncepci.

V případě vodního zákona není územní omezení aplikace vyvratitelné domněnky navrhováno. Nicméně v souladu s návrhem vnitrostátního plánu v oblasti klimatu a energetiky má být uplatnění vyvratitelné domněnky v případě obou zákonů vtaženo na všechna zařízení využívající obnovitelné zdroje, vyjma těch využívajících energií vodního toku, tedy zejména malých vodních elektráren. U nich plán nepředvídá významný rozvoj a zároveň se často dotýká lokalit, u kterých se předpokládá jejich budoucí využití pro obnovu přírody. Kvůli dodržení transpoziční lhůty se navrhuje, aby úprava obsažená v tomto pozměňovacím návrhu nabyla účinnosti k 1. červenci 2024.

Druhý pozměňovací návrh pod číslem 4024 upřesňuje sazbu poplatku za odběr pitné vody. Kde má postavit najisto, že snížení sazby poplatku za odběr podzemní vody určené pro zásobování pitnou vodou se uplatní pouze v případech, kdy je touto pitnou vodou zásobeno obyvatelstvo, nikoliv případech jiného zásobování pitnou vodou, jako je například v lázeňství, zemědělství nebo potravinářství.

Třetí pozměňovací návrh pod číslem 4026 navazuje a je to návrh, který byl už jednou probírán ve výboru pro životní prostředí a dochází zde k jeho lehké úpravě. Týká se kontinuálního sledování znečištění a odpadních vod. Pozměňovací návrh nově formuluje § 38a, který má být vládním návrhem doplněn do vodního zákona a který se týká kontinuálního sledování znečištění odpadních vod.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šulda (KSČM): Další nehoráznost z vládní dílny

4:31 Šulda (KSČM): Další nehoráznost z vládní dílny

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na vládní návrh novely trestního zákoníku