Stanjura (ODS): Jaká ochrana spotřebitele, když žádná cestovka nebude mít pojištění?

08.07.2015 19:58 | Zprávy

Projev na 29. schůzi Poslanecké sněmovny dne 8. 7. 2015

Stanjura (ODS): Jaká ochrana spotřebitele, když žádná cestovka nebude mít pojištění?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo. Já navážu na Petra Bendla, já jsem o tom mluvil v prvém čtení, paní ministryně říkala, že se na ten paragraf podívá, s tím paragrafem se zatím nic nestalo. Zase se stát vlamuje do smluvních vztahů a říká i v tom odůvodnění, nejenom v tom paragrafu, ale v důvodové zprávě k tomu § 8.3 je napsáno - tento paragraf je proto, aby klienti pojišťovny museli předávat tyto údaje pojišťovně. Jakoby si to ta pojišťovna nemohla podmínit tím uzavření pojistné smlouvy.

Chtěl bych upozornit na podle mě nesystémový pozměňovací návrh hospodářského výboru, který se týká financování Horské služby. Tohle bychom mohli psát ale o každé buď organizační složce státu, nebo nějaké o.p.s. a podobně, tam se píše, kdo předkládá rozpočet a k tomu že musí být dva roky rozpočtové, ale to je zcela standardní. To úplně je zbytečný paragraf, ale o tom rozhodneme ve třetím čtení.

Mě zaujala ovšem ale úplně jiná věc. Paní ministryně tady poměrně dlouho hovořila v úvodním slově, ale zapomněla říct jednu podstatnou věc. Pokud ten zákon projde tak, jak ona navrhuje, tak nikdo nepojistí klienty českých cestovních kanceláří. A paní ministryně to ví. Má k dispozici stejný dopis jako já, který jí píšou pojišťovny, Česká asociace cestovních kanceláří, Evropská asociace cestovních kanceláří, a v těch dopisech se všude píše, pokud to projde tak, jak navrhujete, omlouváme se, přestože to pro nás je zajímavý byznys, tak za takových podmínek bohužel nepojistíme vůbec nikoho. Já tomu vůbec nerozumím. Za prvé ještě se o tom mlčí a za druhé se ten problém vůbec neřeší. Jaká ochrana spotřebitele, když žádná cestovka nebude mít pojištění? Jaké bude řešení? No cestovní kanceláře nebudou podnikat v České republice. Budou podnikat někde jinde, možná tady budou nabízet českým občanům zájezdy. A přestože předtím jsme tolikrát slyšeli, s kým vším paní ministryně o tom jednala, tak o tom mlčí a já tomu vůbec nerozumím. Já mám prostudovaný návrh, který nejdřív přednese, pak ještě zdůvodní, já bych navrhl přerušit projednávání tohoto bodu do doby vypracování stanoviska Ministerstva financí, jak k tomu základnímu sněmovnímu tisku, tak pozměňovacím návrhům, které jsou pod čísly 276/2 a 276/3. Protože ta novela nepřímo novelizuje i další zákony, a to zákon o pojišťovnictví, já myslím, že i úpadkový zákon, a jsou to věci, které patří do gesce Ministerstva financí a ne Ministerstva pro místní rozvoj.

Ty výhrady, které jsme tady uvedli jak k těm údajům, které musí poskytovat cestovky pojišťovnám, protože to v zákoně je, tak například k tomu paragrafu navrženému hospodářským výborem, jak vzniká návrh rozpočtu Horské služby, jsou v zásadě... (odmlka kvůli velkému hluku v sále.)

Vydržte, už jenom 21 minut.

A opravdu mi nepřipadá problém toho, že klienti českých cestovek zůstanou bez pojištění, jako marginální, abychom kvůli tomu tak přišli - no tak dobře, ještě teď bude dvacet minut mluvit a pak to máme za sebou a pro dnešek končíme.

Citoval bych z toho dopisu, o kterém jsem mluvil, který dostala paní ministryně. Píše: Ačkoliv jsme z povahy svého podnikání na spolupráci s cestovními kancelářemi závislí a tudíž máme zájem poskytnout co možná nejširší služby, musíme však partnerům sdělovat, že při stávajícím znění návrhu zákona nebudeme sto pojištění insolvence cestovním kancelářím nadále nabízet. Mezi hlavní důvody patří zejména neochota akcionářů, ale i zajistitelů přijímat rizika a akceptovat pojištění pokrývající výplatu pojištění nad ujednaný limit.

A paní ministryně velmi ráda se označuje jako člověk, a já jí v tom věřím, se orientuje v evropské problematice, takže ta (?nesrozumitelné).

Bezlimitní plnění v tomto oboru nemá obdobu v žádném právním řádu členských států Evropské unie.

Zkusím to přeložit. Každý, kdo uzavírá pojistnou smlouvu, tak tam má výši plnění. A záleží na něm a také na té pojišťovně, ale v tomto návrhu zákona se říká: Je jedno, jaká je sjednaná výše plnění. Zaplatíte všechny škody, které ti klienti vykážou. A je úplně jedno, jestli byl limit deset milionů, ale škoda bude dvacet, zaplatíte dvacet. Je logické, že nikdo takové pojistky nechce uzavřít. Tak jaká ochrana spotřebitele? Které spotřebitele to ochraňuje? Jak to pomáhá českým cestovním kancelářím? Nijak. Naopak jim to škodí.

Mne by skutečně zajímal názor ministra financí, zda o tom ví, co jeho kolegyně z vlády dělá pojišťovnám a co jim navrhuje a jaké riziko připravuje - ne pro ty pojišťovny, ale pro ty klienty. O těch se bavme. Myslím, že je logické, že ten zákon měl by podle mého názoru hlavně zajistit návrat do vlasti těm, kteří jsou v zahraničí v okamžiku, kdy krachuje cestovní kancelář. O tom podle mne není sporu. Ale mají se platit také všechny koupené zájezdy rok dopředu? Je to tak i v jiných druzích podnikání? Když zaplatíte nějakému živnostníkovi nebo nějaké menší firmě zálohu, že vám vyrobí kuchyni, a ta firma, než dojde k plnění, zkrachuje.

Nic takového neexistuje. Musíte se standardně přihlásit bohužel do insolvenčního řízení nebo do řízení o bankrotu a pak vaše pohledávky jsou nějakým způsobem uspokojeny - spíš méně než více, to je pravda.

A tady je navrhováno zákonem bezlimitní plnění. Ale je to jenom přání, protože reálně to vůbec nebude fungovat, takže ta situace se nezlepší. Na druhé straně, aby to prošlo, tak cestovní kanceláře to těm pojišťovnám skutečně nemusí posílat - to, co my kritizujeme, že to je zbytečné a ty konkrétní údaje, protože ta pojistná smlouva prostě nebude uzavřena. A na to bych chtěl znát odpověď, paní ministryně. Vy to přece víte, že ten problém existuje. Proč jste o tom nemluvila? A jak ten problém chcete řešit? A jak ty pojišťovny chcete donutit, když ten zákon projde tak, jak vy navrhujete, aby ty pojistné smlouvy uzavřely? No prostě je nedonutíte.

Některým poslancům to připadá úsměvné. Tak ať se do toho zákona podívají a ať zkusí říct, jak donutíte někoho, aby nabízel nějaký produkt, když ho nabízet nebude chtít. Prostě to neuzavře, přestože ty pojišťovny v tom dopise, paní ministryně, přiznávají, že to pro ně je zajímavý byznys, tak za těchto podmínek říkají "Omlouváme se, ale my v České republice nikoho proti úpadku a insolvenci v oblasti cestovního ruchu pojišťovat nebudeme.".

Takže procedurální návrh jsem podal. Díky.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babiš (ANO): Pane premiére, za vaší vlády se ten rozdíl ve mzdách zvětšil

14:07 Babiš (ANO): Pane premiére, za vaší vlády se ten rozdíl ve mzdách zvětšil

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k prohlášení premiéra Fialy o dorovnání…