Stanjura (ODS): Spojovat slevu na manželku či manžele nebo na děti s tím, co dělá rodič, není fér

12.09.2018 13:03 | Zprávy

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny dne 12. 9. 2018 k třetímu čtení návrhu poslanců Vojtěcha Munzara, Petra Fialy, Zbyňka Stanjury a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon o daních z příjmů

Stanjura (ODS): Spojovat slevu na manželku či manžele nebo na děti s tím, co dělá rodič, není fér
Foto: Jan Štěpán
Popisek: Zbyněk Stanjura

Děkuji za slovo. Než vám něco přečtu, tak bych chtěl ukázat, jak paní ministryně umí šermovat s tím limitem 1 mil. pro plátce DPH. V tomto případě říká, že je to výborné a logické, aby paušály odpovídaly tomu limitu, protože ti, kteří mají nad milión a jsou povinní plátci DPH, stejně dělají administrativu. Když ten samý limit použijeme u EET, které má bojovat s úniky u DPH, aby to bylo pro neplátce, to znamená aby do miliónu (nesrozumitelné), tak paní ministryně řekne - to je úplná blbost, nesystémové, nechápu tu souvislost. Takže vidíte, jednou se ta hranice hodí a podruhé se nehodí.

A daňová výhoda, paušály. Já s tím, paní ministryně, dlouhodobě nesouhlasím. Zkuste navrhnout - a říkám to velmi často - zkuste navrhnout právnickým osobám, že by měly paušály. To znamená i kdyby měly ten nejvyšší paušál, tak že budou ze svých příjmů - 20 % bude daňový základ. Podívejte se na právnické osoby, jaké platí daně. To by byly daňové příjmy státu, co, kdyby tohle platilo i pro právnické osoby. Takže tento útok na ty malé je úplně nesmyslný. Výdajové paušály nejsou kvůli daňové výhodě, ale kvůli zjednodušení byrokracie a menšímu papírování. Paní ministryně to řekla správně. Pokud podnikatel ví, že náklady mu dělají třeba 70, 80, 90 % příjmů, tak je neuplatňuje, logicky, protože si spočítá, že je výhodnější si např. najmout účetní a pořád se mu to ještě vrátí. Ale není to ten daňový... To by byla povinnost těch paušálů a to je zase úplně něco jiného. Toto je možnost těch paušálů.

Opakovaně tvrdím, že spojovat slevu na manželku či manžele nebo na děti s tím, co dělá rodič, není fér a není to součástí férové rodinné politiky státu. Pokud stát správně rozhodl, podotýkám správně, že ti, kteří pracují a současně vychovávají děti, mají daňové úlevy, tak to má platit plošně, ne podle toho, jestli rodiče jsou zaměstnanci, podnikatelé, OSVČ a jestli uplatňují paušály pod 50 % svých příjmů nebo nad 50 %, protože tam ještě byl ten limit 50 % paušálu, aby se uplatňovalo.

Platí to zejména u těch, kteří si přivydělávají a nemají to na plný úvazek - podnikání a OSVČ.

Nevím, jestli to dostali všichni poslanci nebo předsedové klubů. Já před každou schůzí dostanu stanovisko Hospodářské komory k jednotlivým tiskům nebo k tiskům, kterými se Hospodářská komora zabývá. A zase, pokud je v souladu s politikou vlády, tak velmi často tady ministři říkají "projednáno s podnikatelskými organizacemi, i ta Hospodářská komora s tím souhlasí, tak co ta pravice má, dyť oni nebyli proti EET, ti zástupci těch podnikatelů". Když Hospodářská komora plně podporuje tento návrh, tak se o tom cudně mlčí. Tak aby se o tom nemlčelo, aby to bylo ve stenozáznamu, tak vám přečtu poměrně krátké stanovisko Hospodářské komory k tomuto tisku:

Hospodářská komora plně sdílí cíl tohoto návrhu, který vyjadřuje zájmy drobných podnikatelů. Hlavní myšlenkou návrhu je vrácení ročního příjmového limitu pro uplatňování výdajového paušálu na hodnotu (?) 2 mil. Kč. Vloni byl totiž - podotýkám, teď důležitá část - bez diskuze s podnikatelskými svazy tento limit snížen na polovinu. - Bez diskuze! A tomu říká paní ministryně systémové opatření. Bez diskuze s podnikatelskými svazy, píše Hospodářská komora. Byla to novela 170/2017 Sb. - Pro drobné živnostníky jsou výdajové paušály nejjednodušším způsobem, jak daňové povinnosti plnit a nebýt zavalen stohy papírů. Snížením limitu atraktivita výdajových paušálů pro mnoho drobných podnikatelů ale poklesla a snížení nelze považovat za pobídku ani k zahájení, ani k pokračování nebo k rozvoji podnikání. Hospodářská komora České republiky jako reprezentant řádných podnikatelů - řádných podnikatelů - chápe, že stát v uplynulých letech přijal řadu opatření v daňové oblasti s cílem omezit podvody. - Teď je věta pro nás, pro poslance: Moudrý, vnímavý zákonodárce by měl ale restriktivní kroky vyvažovat i opatřeními vstřícnými k běžným podnikatelům, kteří si řádně plní své povinnosti. Drobní podnikatelé, ať už jde o osoby samostatně výdělečné, pro které je tato výdělečná činnost jedinou či hlavní obživou, nebo o ty, kteří si tak jen přivydělávají k zaměstnání či důchodu, jsou nezastupitelnou součástí naší ekonomiky a společnosti, a představují tito podnikatelé spolu se svými rodinnými příslušníky, významnou část voličské základny každé politické strany. Proto Hospodářská komora České republiky doporučuje návrh zákona schválit. - Tolik stanovisko Hospodářské komory, podnikatelského svazu, který zastupuje řádné podnikatele, o kterém paní ministryně nemluvila, protože se jí to stanovisko nehodí do její argumentace.

Rozpočtové dopady, které citoval pan poslanec Munzar, jsou odhadem Ministerstva financí. Paní ministryně je pak zpochybnila. Tak já tomu nerozumím. My to bereme jako vážnou věc, nechceme se o tom přít, protože kdybychom to odhadovali my, tak je odhadneme o něco nižší, ale pro férovost diskuze bereme jako základ rozpočtové dopady, které odhadlo Ministerstvo financí.

Zkusme si říct, kolika drobných podnikatelů se to může týkat. Těžko se to odhaduje, ale já bych řekl několika desítek tisíc se to může týkat, protože nevíme, jestli se rozhodnou tu možnost využít nebo ne, i při tom zvýšeném výdajovém paušálu. Takže ten dopad, a to se týká i jejich rodin (?), je pozitivní na statisíce občanů, kterým se alespoň o něco sníží byrokracie.

Vláda plánuje na příští rok příjmy státního rozpočtu ve výši asi o 145 miliard - nebo 143 - řeknu 140, abych nebyl opraven, že jsem to přehnal. 140 miliard navýšení příjmů, ne celkově příjmů. A teď je najednou problém, údajně problém rozpočtový, s jednou a půl miliardou dopadu do všech rozpočtů, protože to má samozřejmě dopad do rozpočtů samospráv obecních a krajských. U daňového balíčku si za pár okamžiků ukážeme, jak vláda chce sebrat stamiliony samosprávám nesmyslným opatřením - zdaněním dotací a příspěvků příspěvkovým organizacím. Tam to vlastně nevadí. Přitom vláda říká, jak těm obcím pořád pomáhá, takže tady hájí 300 milionů a tam jim ukládá mnohem vyšší povinnosti. Mám tady propočty z některých měst, ale to si nechám na debatu k daňovému balíčku.

Není žádný důvod, abychom ten zákon neschválili. Pokud myslíme aspoň trošku vážně ta hesla o boji s byrokracií, tak aspoň jedné skupině drobných podnikatelů můžeme to podnikání zjednodušit. To jsou lidé, kteří nevyhledávají daňové prázdniny a investiční pobídky v jiných zemích. To jsou lidé, kteří za nabídku nižších daní nebo dotací neodejdou z České republiky. To jsou lidé, kteří poskytují tolik potřebné služby našim občanům a bez kterých by naše obce a města v zásadě nefungovaly. A najednou vláda, už i paní ministryně říkala "no jo, to je všechno možná pravda, ale ta jedna a půl miliarda se nám prostě hodí, abychom ji mohli přerozdělovat". Přerozdělovat. Abychom to od nich vzali a někomu jinému dali, protože z cizího se rozdává velmi dobře, to umí každý z nás, rozdělovat peníze někoho jiného. To je přece hezká činnost, rozdělovat peníze, když nejsou moje, ale jsou to daňových poplatníků.

Já tomu nerozumím, tomu zatvrzelému odporu k této drobné, ale pro ty desítky tisíc drobných podnikatelů podstatné záležitosti. Připomínám i z toho stanoviska Hospodářské komory, že se jedná o řádné podnikatele, kteří si plní své povinnosti vůči státu. Takže to rozhodování bude jednoduché, buď budou nadále sprostí (?) podezřelí a budeme na ně valit další a další příkazy, nebo jim alespoň o něco ulehčíme podnikatelský život a jejich podnikání a i tím dáme najevo, že si jich jako lidí aktivních, pracovitých, kteří zaměstnávají nejenom sebe, své rodinné příslušníky, ale také vytvářejí mnoho dalších pracovních míst, Poslanecká sněmovna váží, vnímá jejich problémy a pokud nějakým svým rozhodnutím jim vlastně problémy zvětšila, tak se nemusí stydět chybu přiznat a navíc jim to vrátit. Navíc ten návrh by se mohl týkat i zdaňovacího období roku 2018, takže by vlastně nepřišli - nebo měli možnost využít i v tomto účetním období. Opět říkám, je to možnost, záleží na každém konkrétním podnikateli, zda ji využije nebo ne. Takže to je jednoduché - chceme ubrat papíry. Kdo chce ubrat papíry, hlasuje s námi, kdo nechce ubrat papíry a chce nadále komplikovat život podnikatelům, těm drobným, živnostníkům, bude hlasovat proti tomuto návrhu. (Potlesk z řad ODS.)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

senát

V tom, že teď senát funguje jako automat na podpisy s vámi souhlasím. Jak dlouho ale myslíte, že to bude trvat? ANO teď sice poprvé aspoň částečně uspělo, ale pořád je to málo. Čím to podle vás je? A upřímně, kdyby ANO bylo vládní stranou a současně mělo v senátu většinu, nemyslíte, že by to byl ste...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Sláma (Trikolora): Bolševické manýry pražské radnice aneb Rudá záře nad Prahou

21:02 Sláma (Trikolora): Bolševické manýry pražské radnice aneb Rudá záře nad Prahou

V Praze se reguluje, zakazuje a občané jen koukají, možná mnohým to vyhovuje. Já musím konstatovat ž…