Třeštíková: Centrum bez vizuálního smogu. Hlavní město představilo Manuál pro kultivovanou Prahu

04.06.2020 7:37 | Zprávy

Plastové trdelníky na barokních fasádách, výlohy polepené fotkami potravin, historické okenice ověšené policemi s matrjoškami. Prahu v posledních letech trápí vizuální smog, zejména křiklavá reklama, všudypřítomná výhradně v historickém centru města.

Třeštíková: Centrum bez vizuálního smogu. Hlavní město představilo Manuál pro kultivovanou Prahu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radní hl. m. Prahy Hana Třeštíková

Radní hl. m. Prahy pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková proto se svým týmem připravila Manuál pro kultivovanou Prahu, který jasně pojmenovává pravidla, která je v centru města třeba dodržet.

„Mrzí mě, když vidím krásné historické fasády pokryté lacinými plastovými cedulemi. Praha je jedinečná, ale pod nánosem reklam se její jedinečnost ztrácí. Reklama přitom nemusí být otravná a nevkusná – krásná výloha či firemní nápis mohou hodnotu místa pozvednout. Proto jsme připravili manuál, který má pomoci vizuální smog omezit,“ říká radní Hana Třeštíková.

Manuál pro kultivovanou Prahu má sloužit zejména podnikatelům, kteří mají v centru svou provozovnu. Legislativa v oblasti reklamy je v tomto ohledu velmi roztříštěná a je proto těžké zjistit, jaké všechny předpisy je třeba dodržet. Mnoho reklam je proto dnes umisťováno bez řádného povolení a v rozporu s předpisy. Manuál tak pomůže podnikatelům vyznat se v tom, co je třeba dodržet, a zároveň přináší návod, jak získat všechna povolení.

„Začali jsme tak, že jsme se sešli se zástupci jednotlivých úřadů a shrnuli si, jaké zákony a předpisy v oblasti reklamy v centru Prahy platí,“ vysvětluje Kristýna Drápalová, která měla projekt manuálu na starosti. „Tak jsme zjistili, že mezi kompetencemi jednotlivých úřadů jsou mezery. Proto jsme doplnili několik nových pravidel, která dosud nemají oporu v českých zákonech. Týká se to třeba polepů. Kompletní soubor pravidel potom schválila městská rada a jsou nyní závazné pro všechny objekty v majetku hlavního města, stejně tak prošly schválením i v Praze 1. Město tak začne tím, že si zamete před vlastním prahem a dá příklad ostatním majitelům nemovitostí,“ upřesňuje Drápalová.

O ilustrovanou podobu manuálu se postarala Anastasia Vrublevská z grafického studia noBrother. Praha tak navázala na další česká města, která již manuál reklamy vydala, zejména Brno a Ostravu.

„Vydáním manuálu ale naše práce v oblasti vizuálního smogu nekončí. Na jeho vydání naváže intenzivnější kontrolní činnost, ale i motivace podnikatelů pomocí grantového systému, který budeme v nejbližších týdnech předkládat ke schválení Radě hlavního města Prahy. Jednat budeme také s firmami, jejichž pobočky v centru sídlí, a místními podnikateli,“ dodává radní Třeštíková.

Manuál pro kultivovanou Prahu je ke stažení ZDE. Příklady dobré praxe i nejrůznější prohřešky v oblasti vizuálního smogu budou prezentovány i na instagramovém kanálu Kultivovaná Praha.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Je obdivuhodné, že se při tom Fiala ani trochu nezačervenal

11:14 Okamura (SPD): Je obdivuhodné, že se při tom Fiala ani trochu nezačervenal

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k vánočnímu projevu premiéra Fialy.